Optimalisatie van Google Shopping Campagnes voor Gevorderden

Optimalisatie van Google Shopping Campagnes voor Gevorderden Door Maarten op 21 juni 2016

Door de ongekende resultaten is Google Shopping niet meer weg te denken uit de online advertentiemix. Maar hoe kun je jezelf en je webshop onderscheiden van de steeds groter wordende concurrentie? Door middel van de volgende inzichten wordt het een stuk gemakkelijker om jouw GoogleShopping campagnes te optimaliseren.

Google Shopping, wat is het?

Google Shopping maakt het mogelijk voor consumenten om bij hun zoektocht naar een bepaald product direct te zien welke webshop dit product aanbiedt, hoe deze aanbieder gerankt is, hoeveel het product kost en of het op voorraad is. Google Shopping advertenties verschijnen bij reguliere zoekopdrachten in een speciale shopping box in Google wanneer de zoekmachine denkt dat er een match is. 

Pas op voor quick wins bij Google Shopping

Om als webshop in deze shopping box te verschijnen, breng je vanzelfsprekend een bod uit. Voor Google Shopping werkt dit echter anders dan bij Google Search. Want hoewel je zou verwachten dat de traffic toeneemt bij een hoger bod, is dit lang niet altijd het geval. Andreas Reiffen legde dit tijdens de SMX London uit aan de hand van een grafiek:

Google Shopping tips gevorderden

Als we de correlatie tussen de hoogte van de bieding en het aantal clicks bekijken, zien we bij Google Search een redelijk lineaire lijn. Dat wil zeggen, hoe meer je biedt, hoe meer clicks je krijgt. Bij Shopping is het verband tussen de hoogte van het bod en het aantal clicks veel elastischer. De stijging van het aantal clicks tussen het minimum bod om zichtbaar te zijn en het bod met een hoog aantal clicks, groeit exponentieel en stagneert vervolgens weer. Vanaf hier heeft een hoger bod uitbrengen bijna geen invloed meer op het aantal clicks.

Oftewel, kiezen voor een quick win, namelijk simpelweg meer budget in de campagne stoppen, betekent niet direct een hoger aantal clicks. Hoe zorg je dan wél dat je je budget goed besteedt aan de juiste Shopping campagne?

Oriënterende Consument vs. Besluitende Consument

Laten we ter illustratie het voorbeeld nemen van een webshop die hardloopschoenen verkoopt. Over het algemeen zijn er twee soorten zoekopdrachten die leiden tot verkeer in de webshop, namelijk consumenten die nog geen flauw idee hebben wat voor hardloopschoenen zij willen kopen en consumenten die al precies weten welke hardloopschoenen van welk merk en welk type zij willen hebben. We praten we dus over respectievelijk oriënterende en besluitende consumenten.

Optimaliseer Google Shopping

Om te bepalen hoe je optimaal je budget kunt besteden aan een Google Shopping campagne, is het van belang om te bepalen op welke van deze twee groepen je je wilt richten. Aangezien je een webshop hebt en je de clicks wil omzetten in conversies, is de besluitende groep het meest gunstig. Op consumenten die de zoekterm ‘hardloopschoenen’ gebruiken, kun je vervolgens wat budget besparen en meer inspelen op consumenten die zoeken naar ‘Asics Gel Defiant heren’. Maar hengel je zo de grootste groep potentiele conversies binnen?

Optimaliseer de Google Shopping producttitels

Optimaliseer titels Google Shopping

Door slechts te focussen op de besluitende consumenten en de oriënterende consumenten volledig buiten te sluiten verlies je op termijn potentiele conversies en dat zou zonde zijn. Daarom is het van belang om de goede balans te vinden tussen deze twee groepen. De truc hiervoor is het optimaliseren van de producttitels.

Allereerst is het van belang een analyse te maken van welke zoektermen leiden tot conversies. Op deze manier voorkom je dat er budget onnodig verdwijnt in bepaalde advertentiegroepen. Vervolgens pas je deze analyse toe op jouw Google Shopping campagne. Om deze truc te verduidelijken, blijven we bij het voorbeeld van de hardloopschoenen. De originele producttitel van een bepaald soort hardloopschoen is ´Asics Gel Defiant´. De shopping ad verschijnt op deze manier alleen bij consumenten die al weten dat zij naar deze schoen op zoek zijn.

Maar wanneer je de meest voorkomende zoekterm toevoegt die leidt tot conversies, in dit geval ´hardloopschoen Asics Gel Defiant´, blijkt uit onderzoek dat er een paar voordelen optreden; ten eerste stijgt het totale aantal clicks per maand voor de producten in je webshop. En ten tweede stijgt het aantal clicks voor de specifieke hardloopschoen significant. Het optimaliseren van producttitels heeft dus een enorme impact op het aantal clicks en zorgt ervoor dat ook de oriënterende consument naar jouw webshop doorgestuurd wordt.

Kortom, om jouw Google Shopping campagne te optimaliseren is de juiste strategie kiezen essentieel. Wil je meer weten over hoe Immense je hierbij kan helpen? Neem contact op via  020-7372421 en we vertellen je er graag meer over!