Overleeft jouw site de start van het mobile-first tijdperk?

Overleeft jouw site de start van het mobile-first tijdperk? Door Maarten op 19 juni 2018

Mobile first, er is veel over gezegd en gesproken. Google neemt steeds meer en vaker mobiele websites mee in haar zoekresultaten, mobile first dus. We merken dat veel websites nog steeds niet klaar zijn om de mobiele strijd met de concurrentie aan te gaan. In dit blog gaan we dieper in op de technische aspecten die jouw mobiele website verder optimaliseren.

Mobile-first index

Het is goed om in deze context toch nog een keer het begrip mobile-first index te duiden. Er verschijnen namelijk nogal eens berichten over een aparte Google index voor mobiele sites, maar dit is zeker niet het geval. Zoekresultaten worden nog steeds gecreëerd op basis van één index, maar het kan natuurlijk wel zo zijn dat jouw mobiele site (nog) niet wordt meegenomen in de mobile-first indexatie van Google.

De index blijft dus gewoon hetzelfde, wat wel verandert is de manier van indexeren. Google heeft altijd websites gecrawled vanuit een desktop perspectief, met een mobile-first benadering zal Google uitgaan van een mobiele gebruiker en dus als eerste de mobiele website beoordelen. Deze benadering benadrukt nóg meer de noodzaak om jouw mobiele site te optimaliseren.

Geoptimaliseerde mobiele gebruikservaring

Laten we eens kijken welke mogelijkheden er zijn wanneer Google vanuit een mobile-first benadering jouw mobiele site bekijkt:

  • Responsive design. In principe verandert er niets als het ontwerp van jouw site op basis van responsive design is gedaan. URL’s en HTML code blijven als het goed is onveranderd op basis van verschillende schermformaten. Met een responsive gebouwde site hoeft Google geen extra code te indexeren en geen additionele URL’s te crawlen.
  • Dynamisch laden. Afhankelijk van het apparaat wordt er aparte HTML code geladen. Dus dezelfde URL, maar andere HTML code, één versie geschikt voor desktop, de ander voor mobile devices.
  • Afzonderlijke URL voor mobiel. Inmiddels nog maar weinig toegepast, maar er bestaan nog websites die aparte HTML code uitserveren naar hun mobiele gebruikers én dat ook doen via een afzonderlijk subdomein.

Met de laatste twee benaderingen zal je SEO-technisch flink wat problemen kunnen tegenkomen. Maar ook al heb je een site die volledig responsive is zal je nog een uitdaging hebben om de mobile-first indexatie van Google te doorstaan. Ze zijn al vaker voorbij gekomen, maar een aantal technische en algemene optimalisatiepunten voor mobiel kunnen we niet genoeg herhalen.

On-page SEO

Werk je met een responsive website dan is on-page SEO hetzelfde voor desktop en mobiel. Wordt jouw website nog wel dynamisch geladen of maak je gebruik van aparte URL’s voor mobiel dan is het zeker belangrijk nog eens een dubbelcheck te doen:

  • Zijn de title tags en meta descriptions geoptimaliseerd voor mobiel?
  • Hebben alle afzonderlijke pagina’s krachtige titels en tussenkoppen?
  • Komt de content voor mobiel overeen met de content op desktop?

Gestructureerde data

Google houdt van gestructureerde data. Gegevens die voorzien zijn van een Structured Data markering zullen eerder (als rich snippets) worden weergegeven in de zoekresultaten. Google zal daarin ook zelf een steentje bijdragen door deze data visueel aantrekkelijker te presenteren; denk aan recensies en data die via Google Now getoond worden. Vergeet daarom niet dezelfde Structured Data indeling toe te passen zoals je die ook al hebt aangemaakt voor de desktop versie.

Pagina-indeling op mobiel

Voor een soepele gebruikservaring zal de pagina-indeling voor mobiel in de regel anders zijn dan voor desktop. In plaats van links naar onderliggende pagina’s maken de meeste mobiele sites gebruik van doorscrollen naar beneden met een selectie van de content die je op desktop toont.

Voordat jouw site mobiel geïndexeerd gaat worden is het dus cruciaal dat pagina-indeling goed aangegeven is volledig met ‘crawlable’ pagina URL’s, want de Googlebot zal wellicht niet verder kijken dan de eerste pagina met content. Geen of een verkeerde indeling kan daarmee leiden tot een drop in de zoekresultaten, mogelijk uiteindelijk tot helemaal geen indexatie.

Interne linkstructuur

Links bepalen hoe je als bezoeker door een website heengaat. Dezelfde links bepalen ook hoe Google het web doorzoekt en jouw site rankt met behulp van PageRank. Met de mobile-first indexatie verandert daarin eigenlijk niets, links zullen ook op mobiel van groot belang blijven en zullen dan ook hetzelfde georganiseerd moeten worden als op desktop.

Een vanzelfsprekende uitdaging is dat je op een mobiele site minder links kwijt kan, dus je zult zorgvuldig moeten afwegen welke interne links noodzakelijk zijn om te plaatsen. Er zijn genoeg tools, zoals het handige Sitebulb, die de interne linkstructuur vergelijkt voor desktop en mobiel. Als blijkt dat sommige content op mobiel minder goed scoort dan op desktop kan het een reden zijn om de interne linkstructuur richting deze content te optimaliseren. Geef de belangrijkste links daarbij een prominente plek, footerlinks bijvoorbeeld zijn een stuk minder van belang.

Algemene aandachtspunten

Een inkopper, maar daarmee niet minder van belang is de snelheid van jouw mobiele site. Zeker wanneer je site meegaat in de mobile-first indexatie is de kans groot dat Google de crawlsnelheid verhoogt om alle mobiele pagina’s te vinden en te indexeren. Zorg er dus voor dat jouw site deze verhoogde snelheid aankan, anders zal je door Google genadeloos worden afgestraft.

Een goede redirectstructuur lijkt ook vanzelfsprekend, maar heb je alles op orde voor desktop wil dit nog niet zeggen dat redirects naar verplaatste of aangepaste content ook goed staat op mobiel. Heb je je redirects niet goed ingeregeld dan kan dat forse gevolgen hebben voor jouw ranking.

Een mobiele site wordt meer en meer jouw online visitekaartje. Je doet er dan ook goed aan om optimalisatie inspanningen in eerste instantie op mobiel te richten, daarna verder uit te breiden richting desktop. Wil je meer weten over optimalisatie van jouw mobiele site en alles over mobile-first indexing? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!