Redesign fouten die schadelijk zijn voor jouw SEO

Redesign fouten die schadelijk zijn voor jouw SEO Door Maarten op 25 oktober 2018

Om bij te blijven met de voorkeuren van jouw bezoekers is het nodig jouw website soms wat om te ombouwen en te voorzien van een nieuw design. Het resultaat kan er nog zo mooi uitzien, technisch kan je in flink wat valkuilen vallen die funest kunnen zijn voor de zorgvuldig opgebouwde SEO waarden van jouw site. In dit blog meer over hoe je deze veelgemaakte fouten kunt voorkomen.

Redesign is een natuurlijk proces

Website redesign, of het nu je eigen site is of van jouw klant, is essentieel in elk marketingplan vandaag de dag. Technologie, trends en gebruikersverwachtingen veranderen met de tijd en wanneer je competitief wil blijven moeten we alle veranderingen kunnen bijhouden.

Toch kan redesign van jouw website ook de nodige problemen opleveren en dan met name vanuit SEO perspectief. Niet goed doorgevoerde veranderingen kunnen ervoor zorgen dat zoekmachines jouw site niet langer als autoriteit zien op zoekwoorden die voor jou van belang zijn. Soms kan het zelfs tot penalty’s leiden die jouw rankings nog verder naar beneden brengen. Laten we een aantal veelgemaakte fouten benoemen zodat je bij het redesign kan vermijden dat jouw organische zoekverkeer hierbij wordt aangetast.

De development omgeving geïndexeerd laten

Development omgevingen worden op verschillende manieren behandeld. Soms wordt er gewoon een folder aangemaakt onder het hoofddomein, soms wordt er domein aangemaakt puur en alleen voor development. Aangezien zoekmachines links volgen en content indexeren die ze gedurende dat proces tegenkomen, ligt het gevaar op de loer dat deze development omgeving ook geïndexeerd wordt, iets wat je zeker niet wil.

Raadzaam dus om zoveel mogelijk items in te bouwen die voorkomen dat zoekmachines jouw development omgeving bereiken. Denk daarbij aan:

  • het gebruik van een schone URL die nog niet eerder voor een live website is aangemaakt.
  • disallow alle bots die robot.txt gebruiken en maak een lege indexatie pagina aan, zodat andere mappen niet zichtbaar zijn.
  • het eventueel toevoegen van wachtwoord bescherming, maar dat is misschien wat overdreven.

Veranderen van image namen

Ben je bezig met het aanpassen van een webpagina en verander je daarbij ook de naam van afbeeldingen op deze pagina, dan kan dit leiden tot een lagere ranking. Zeker wanneer de pagina al goed scoorde wordt een dergelijke aanpassing vaak zichtbaar in een slechter resultaat binnen zoekmachines. Het gebeurt vaak genoeg dat de naam wordt veranderd in afbeelding1.jpg o.i.d., waarbij er een essentieel element achterwege blijft waarop zoekmachines bepalen hoe een webpagina gerankt moet worden.

Verwijderen van pagina’s en veranderen van URL’s

In veel gevallen zal bij een redesign van de website een aantal pagina’s niet meer nodig zijn. De grootste fout die je dan kunt maken is het volledig verwijderen van de pagina’s of veranderen van de URL’s wanneer deze pagina’s verplaatst of hernoemd worden en vervolgens de taak als compleet beschouwen. De gevolgen voor de ranking van jouw site kunnen enorm zijn. Verwijderen van pagina’s die goed ranken en zijn voorzien van belangrijke interne links leidt tot een verlies van opgebouwde SEO waarde en zal er waarschijnlijk voor zorgen dat de overall ranking van je website drastisch daalt.

Bijkomend gevolg is ook nog eens dat elke bezoeker die op een lege 404-pagina terechtkomt deze doorklik als negatief ervaart. Redirects naar relevante pagina’s zijn daarom essentieel om de eerder opgebouwde SEO waarde te behouden en de aandacht van de bezoeker vast te houden. Voor zowel het verwijderen als verplaatsen van pagina’s (en daarmee vaak ook een verandering van URL) geef je met een 301 redirect aan zoekmachines het signaal dat oude pagina’s permanent naar een nieuwe locatie zijn verhuisd.

Development links

Een veelvoorkomende issue bij redesign en migreren van content is de juiste bestemming van links. Normaliter wordt de livesite eerst naar de development omgeving gemigreerd, voeg je daar nieuwe pagina’s/content toe en test je daar de aanpassingen voordat het redesign weer naar de live-omgeving terug wordt gestuurd. Het komt nogal eens voor dat na de migratie links doorlinken naar pagina’s/images in de oude testomgeving. Dit kan logischerwijs veel impact hebben op de SEO ranking van je website.

Er zijn gelukkig genoeg tools beschikbaar die kunnen voorkomen dat er nog ‘oude’ links in het nieuwe design zitten. Denk daarbij een SEMrush of Screaming Frog, tools die zowel zichtbare front end links crawlen, maar ook Javascript en CSS bestanden screenen die dieper weggestopt zitten in de code van je website. Zorg er daarnaast ook voor dat je externe links naar bronnen buiten je site goed checkt voordat je live gaat met het nieuwe design.

Check op alle functionaliteiten

Wanneer een redesign gemigreerd is naar de live-omgeving is het niet voldoende om alleen de pagina’s te checken die onder handen genomen zijn. Een redesign is pas succesvol wanneer, naast het feit dat het er fris en mooi uitziet, alle functionaliteiten na het herontwerp ook weer goed werken. In de praktijk betekent dit het zorgvuldig testen van:

  • Contactformulieren
  • E-commerce functionaliteiten
  • Zoekfunctie
  • Multimedia players
  • Interactieve tools
  • Google Analytics
  • Tracking pixels
  • Dynamische advertenties

Bovenstaand lijstje is wellicht een open deur, toch zal het niet voor het eerst zijn dat SEO rankings dramatisch terugvallen omdat je site niet meer hetzelfde presteert als voor het redesign. Wanneer de gebruiker jouw website als minder prettig ervaart is dit waarschijnlijk funest voor jouw vindbaarheid en daarmee de noodzakelijke traffic en conversies.

Ben je ook van plan met jouw site aan de slag te gaan en wil je er zeker van zijn dat jouw website ook na het redesign SEO proof is? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we gaan graag met je in gesprek!