Remarketing on Search

Remarketing on Search Door Maarten op 18 oktober 2013

In de standaard search campagnes zijn de biedingen, advertenties en zoekwoorden hetzelfde voor iedere zoeker. Maar wanneer je als adverteerder vooraf kunt weten welke zoekers van hogere waarden zijn voor jouw business, dan zou je waarschijnlijk je bieding willen verhogen, bredere zoekwoorden willen tonen of verschillende advertenties willen laten zien om campagneprestaties te verhogen. Om dit mogelijk te maken heeft Google Remarketing Lists for Search Ads (RLSA) in het leven geroepen.  Deze lijst, die door de adverteerder zelf wordt opgebouwd, bevatten de meest potentiële klanten voor jouw business.

Google's Remarketing Lists for Search Ads

Maakt het de adverteerder mogelijk om search campagnes als nooit tevoren af te stemmen met de potentiële klant. Met behulp van verzamelde zoekgegevens van een bezoeker kunnen biedingen worden verhoogd en advertentieteksten op maat worden gepresenteerd. Als we sommige benchmarks moeten geloven, resulteren 2 tot 4% van alle websitebezoeken tot een transactie. Dit vraagt om een efficiëntere manier voor het verzamelen van potentiële klanten. Google maakt hiermee een flinke slag met het adverteren op basis van het online zoekgedrag.

Ter illustratie kunnen bepaalde potentiële klanten gecategoriseerd worden op basis van bezochte websites.  Mensen die op zoek zijn naar atletiek schoenen en vervolgens op de schoenengedeelte van een Google adverteerder bekijken, dan kan de bezoeker door middel van cookies bestempeld worden als iemand met een hogere koopintentie. RLSA geeft deze adverteerder de mogelijkheid mensen met herhaling van een vergelijkbare zoekopdracht biedingen te verhogen, andere advertentie te tonen, of adverteren op bredere zoekwoorden (“sportschoenen” in plaats van “atletiekschoenen winkel”). Als we Google moeten geloven zien adverteerders via deze verfijnde methoden een hogere ratio in conversies en een daling in kosten per transactie.

Remarketing Lists for Search Ad is voor velen een krachtige tool om potentiële klanten op creatieve en efficiënte wijze te bereiken. Echter zullen een aantal zaken in het achterhoofd moeten worden gehouden wanneer je aan de slag gaat met deze vorm van SEA:

  • Een lijst zal op z’n minst 1000 bezoekers moeten bevatten voordat de verschillende advertenties kunnen worden getoond aan de potentiële klant. Daarnaast helpt het om grote database op te bouwen een significante impact te kunnen realiseren.
  • Search en display maken niet gebruik van dezelfde cookie. Dit omdat simpelweg andere cookies worden gebruikt om deze lijst van potentiële klanten samen te stellen. Daarnaast pleit Google voor een verschil in zoekgedrag tussen het search- en displaynetwerk.
  • De search lijst zullen niet de gebruikers bevatten die ingelogd zijn met een Google account. De reden hiervoor is om de privacy van internetgebruikers te beschermen.

Er zijn nog weinig resultaten van bedrijven openbaard. Verwacht word dat tegen het einde van het jaar 2013 deze vorm van targeting zijn opmars maakt binnen het grote publiek.