SCA, wat kan je als online retailer verwachten?

SCA, wat kan je als online retailer verwachten? Door Maarten op 15 augustus 2019

Online retailers kijken met angst en beven uit naar 14 september aanstaande. Waarom? Vanaf die dag moeten de meeste online betalingen uitgevoerd worden met Strong Customer Authentication (SCA), als onderdeel van de eerder geïntroduceerde Europese betaalrichtlijn PSD2. Hoewel deze tweede versie van de Payment Services Directive vooral bedoeld is om online betalen sneller en veiliger te maken voor consumenten, retailers en uitvoerende partijen is het de vraag of dat met de komst van SCA wel gewaarborgd is. In dit blog een nadere analyse.

Wat verandert er met de komst van SCA?

Consumenten kunnen op dit moment nog vrij eenvoudig met hun creditcard of via iDeal online aankopen doen. Vanaf medio september treedt echter SCA in werking bij bedragen van 30 euro of meer. Authenticatie is dan verplicht met minimaal twee van de drie zogeheten veiligheidsfactoren. Authenticatie kan via het device of betaalapparaat waarmee je een betaling uitvoert, dus een smartphone of pinpas. Een andere veiligheidsfactor is iets dat je weet, zoals een paswoord of pincode. Een derde mogelijkheid voor authenticatie is een uniek persoonselement, denk aan een vingerafdruk of gezichtsherkenning.

Welke uitzonderingen zijn er binnen SCA?

Eerder noemden we al de grens van 30 euro tot waar de extra authenticatie niet nodig zal zijn. Een andere categorie waar SCA niet van pas hoeft te komen zijn betalingen met een laag risico. Betaalproviders als Mollie en Stripe kunnen een uitzondering aanvragen wanneer ze een betaling verwerken. De bank of creditcardmaatschappij krijgt dit verzoek binnen, beoordeelt het risiconiveau en zal op basis daarvan goedkeuring verlenen of alsnog om de extra authenticatie vragen. Met name terugkerende, periodieke betalingen zoals abonnementen lenen zich goed voor het verlenen van dergelijke SCA uitzonderingen.

Welke gevolgen heeft SCA voor online retailers?

Allereerst zal je er als online retailer voor moeten zorgen dat elke authenticatiefactor in de checkout flow wordt ingebouwd. Sommige retailers zullen hun webshop zo al ingericht hebben, maar de verwachting is dat een fors aantal e-commerce ondernemers hun systemen hier nog op moeten aanpassen.

Waar online retailers het meest bang voor zijn is dat consumenten door het complexere betaalproces sneller afhaken tijdens de checkout fase. Webshop eigenaren verliezen daarbij ook de controle over welke klant wel of niet de extra verificatie met SCA moet ondergaan. Het is aan banken en creditcardmaatschappijen om dit te beoordelen. Verschillende redenen dus om huiverig te zijn. Toch zal er naar ons idee niet al teveel veranderen.

Betalen wordt veiliger

Als je kijkt naar de huidige manier van betalen dan wordt het overgrote deel van alle online betalingen via iDeal gedaan. Deze betaalmethode voldoet al aan de SCA richtlijnen, consumenten die met iDeal betalen zullen dus niet veel van SCA merken. Voor de overige betaalmethoden (creditcard, PayPal, Afterpay) is het nodig om de consument zo snel en helder mogelijk te informeren over de aanstaande veranderingen. De consument zal dan niet verrast worden door mogelijke gevolgen van de invoering van SCA, bijvoorbeeld het achterblijven van conversies op hetzelfde aantal bezoekers.

Sterker nog, je kan als online retailer een goede relatie met je klant opbouwen door daarbij duidelijk het voordeel van SCA te benoemen. De komst van SCA bevordert namelijk de veiligheid van online betalen, zowel voor de retailer als de consument. Heeft een consument meer vertrouwen in het betaalproces dan zal de online verkoop alleen maar toenemen, zo is de verwachting. Een schone taak dus voor elke online retailer om tijdig de klant op de hoogte te stellen!

Ben jij als ondernemer klaar voor SCA?

De deadline van 14 september nadert met rasse schreden. Wat ons betreft is dan ook de grootste zorg dat elke stakeholder op die datum compliant móet zijn met SCA. Zaak dus voor zowel online retailers als betaalproviders zich zo goed mogelijk voor te bereiden zodat het betaalproces voor de consument net zo soepel verloopt als voorheen. Is dat niet het geval dan loop je als ondernemer het risico flink wat omzet te verliezen.

Wil je meer weten over SCA en het optimaliseren van jouw online betaalomgeving? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over.