SEO strategie, maak de juiste keuzes!

SEO strategie, maak de juiste keuzes! Door Maarten op 06 februari 2018

Het maken van de juiste keuzes om de vindbaarheid van jouw website te bevorderen is niet altijd even makkelijk. Succes op de korte termijn beheerst vaak de besluitvorming, terwijl een solide basis voor de langere termijn je uiteindelijk meer zal opleveren. Laten we daarom eens kijken naar een aantal simpele aanpassingen die je aan je site kunt doen die ervoor kunnen zorgen dat je jouw concurrentie met jouw website een stap voor bent.

Snelheid verhogen van jouw website

Recent kondigde Google aan dat vanaf juli 2018 de snelheid van jouw mobiele website meegenomen gaat worden in de ranking van de mobiele zoekresultaten. Daarnaast heeft de snelheid van jouw site invloed op de gebruikservaring, waarvan een aantal elementen ook directe rankingfactoren zijn. Het zal niet verbazen dat websites die sneller laden gemiddeld langer sitebezoek laten zien en, belangrijker, hogere conversiepercentages vergeleken met tragere websites.

Een handige tool voor elke marketeer om jouw website te analyseren op snelheid is Google PageSpeed Insights. Wil je serieus aan de slag met de snelheid van jouw website? We zetten hier de belangrijkste optimalisatieslagen voor je op een rij (er zijn uiteraard nog meer te noemen, maar het aanpakken van onderstaande punten is een goed vertrekpunt):

  • Investeren in kwalitatief hoogstaande webhosting
  • Correct schalen en comprimeren van afbeeldingen
  • Implementeren van server- en browsercaching
  • Verkleinen van CSS en Javascript bestanden

Gebruik jouw merk voor linkbuilding

Als jouw website al een tijdje bestaat dan heb je ongetwijfeld regelmatig te maken met linkverzoeken, waarvan de meeste kwalitatief niet van de allerbeste kwaliteit zijn, om het nog vriendelijk uit te drukken. En, laten we eerlijk zijn, de linkverzoeken die je zelf hebt uitgestuurd zullen ook niet altijd ijzersterk geweest zijn. ‘Cold’ linkbuilding levert vaak erg weinig op in relatie tot de hoeveelheid mails die je uitstuurt. In onze ogen komt linkbuilding veel beter tot z’n recht door het opbouwen van relaties, niet alleen met brute kracht en volume.

De meest effectieve strategie om links met anderen te bewerkstelligen is het ontwikkelen van een merk waar iemand zich aan wil verbinden. Klinkt wellicht wat makkelijker gezegd dan gedaan vanwege de tijd en inspanning die je erin zal moeten stoppen een ‘personal brand’ neer te zetten. Maar als je erin slaagt jouw merk sterk genoeg te maken zal het je geen enkele moeite meer kosten om succesvolle links tot stand te brengen. Een aantal manieren om een sterk personal brand te ontwikkelen:

  • Creëer een merkprofiel die je consistent over alle social media netwerken heen gebruikt.
  • Deel regelmatig waardevolle content van anderen in jouw branche, en geef daarnaast jouw eigen mening hierover.
  • Ga via verschillende kanalen in gesprek met jouw doelgroep om ze nog beter te begrijpen en aan je te binden met jouw verhaal.
  • Publiceer eigen content via gerenommeerde uitgevers die bijdragen aan de kracht van jouw merk.

Maak video onderdeel van jouw SEO strategie

Video is zo langzamerhand een bepalende factor aan het worden in het digital marketing landschap. Video kan op meerdere manieren een belangrijke rol in jouw SEO inspanningen spelen. Ten eerste zorgt onderhoudende/educatieve video er vaak voor dat geïnteresseerde bezoekers langer op jouw website blijven. De kans is groter dat ze zich sterker verbonden voelen met jouw merk. En niet onbelangrijk, Google ziet dit als een positieve gebruikservaring, waardoor video bijdraagt aan een verbeterde ranking.

Los van jouw website geeft video je de mogelijkheid jouw merk aan een veel grotere doelgroep te presenteren. YouTube wordt, na Google, gezien als de grootste zoekmachine ter wereld. Een ideaal platform om regelmatig video’s te posten en jouw personal brand verder te ontwikkelen. Worden jouw video’s veel bekeken dan profiteer je ook van de autoriteit van het YouTube domein en is de kans groot dat je video’s beter ranken in Google’s zoekresultaten.

Toevoegen van video op je website

Toegegeven, starten met video betekent waarschijnlijk dat je uit je comfort zone moet stappen om jou en je merk voor de camera te laten zien, maar je kunt nou eenmaal niet achterblijven bij de concurrentie die deze stap al heeft gezet. Video optimaliseren voor SEO doe je door:

  • het maken van video’s die antwoord geven op vragen die gebruikers hebben over jouw producten, dienstverlening of branche. Daar horen ook bedrijfsvideo’s bij waarin je uitlegt wie jullie zijn en wat jullie als bedrijf doen.
  • optimaliseren van jouw video’s op YouTube zodat ze zichtbaar worden in de zoekresultaten van het platform. Zorg daarnaast ook voor relevante, kwalitatief hoogwaardige links naar jouw video’s zodat ze ook hoog ranken binnen Google.
  • integreren van video’s op je eigen website om je bezoekers te activeren en langer op je website te houden.

Uiteraard zijn er nog veel meer stappen die je kunt zetten op weg naar een optimale SEO strategie, maar met genoemde onderwerpen in dit blog kan je zelfstandig aan de slag. Wil je meer weten over SEO en de mogelijkheden die er zijn om jouw website beter te ranken neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!