SEO trends om in de gaten te houden

SEO trends om in de gaten te houden Door Maarten op 14 juli 2017

De strijd om topposities tussen de organische zoekresultaten van Google is een continu proces. Op de hoogte zijn van de laatste SEO ontwikkelingen en trends is daarom essentieel wil je het gevecht met jouw concurrenten succesvol aangaan. Ook al lijken de meeste aandachtspunten voor de hand te liggen, het is niet makkelijk om op alle fronten continu aan de bal te blijven. Daarom de belangrijkste SEO trends in dit blog voor je op een rij.

Content & User Experience

De hoeveelheid content neemt gestaag toe. Websitepagina’s, social media, blogs, productinformatie, er zijn veel manieren om jouw doelgroep van relevante content te voorzien. Kwalitatieve content is echter al lang niet meer voldoende. De gebruikservaring, ook wel user experience (UX) genoemd, van deze content is minstens net zo belangrijk. Helemaal wanneer je bedenkt dat de meeste content via mobiel gelezen wordt. User experience is een aparte discipline waarbij ingezoomd wordt op een optimale gebruikservaring:

  • Ontwerp websites en apps altijd met een mobile-first benadering.
  • Laadsnelheid van je website is essentieel.
  • Gebruikers moeten makkelijk en snel kunnen navigeren, ten alle tijden wetend waar ze zich bevinden op de site.
  • Hapklare, eenvoudig te scannen content optimaliseert de gebruikservaring.

Relevantie van jouw content gecombineerd met een optimale gebruikservaring is wat bezoekers verwachten. SEO als onderdeel van een totale online strategie is dus essentieel om de volledige customer journey in kaart te brengen en daar jouw content optimaal op af te stemmen.

Keyword focus op gebruiker

Het volume van relevante keywords in jouw content blijft een belangrijke SEO pijler. Toch verschuift Google de focus steeds meer naar de daadwerkelijke behoefte vanuit de gebruiker om jouw content te ranken. Door daarbij in te zoomen op hun problemen, behoeften en de daaruit voortvloeiende vragen is een kwalitatieve keyword focus het logische gevolg. Longtail keywords en semantische zoekwoorden, waarbij de betekenis ervan wordt uitgelegd, zijn goede voorbeelden van kwalitatieve keywords die goed scoren binnen Google. In slechts enkele stappen kan je jouw content beter op de gebruiker afstemmen:

  • Begin bij het nauwkeurig formuleren van jouw doelgroep. Welke vragen stellen ze zodat ze hun behoeften kunnen inlossen en vraag je daarbij af hoe jouw content deze vragen kan oplossen.
  • Vervolgens kan je aan de slag met het optimaliseren van jouw content op basis van de in kaart gebrachte vragen. Data uit het verleden en van lopende campagnes dragen bij aan een nog beter begrip van de verschillende klanttypen en hun behoeften.
  • Bijsturen op basis van het gebruik van de content door de bezoeker. Hoe wordt er op content gereageerd en hoe navigeert een bezoeker over de website. Verzamel zoveel mogelijk data om continu de interactie met jouw content te optimaliseren.

Local SEO

Het kleinbedrijf en MKB heeft steeds meer mogelijkheden om te profiteren van local search, waarbij de doelgroep in de directe omgeving van het bedrijf wordt getarget. De toename van het zoekverkeer via mobiel kan daar zeker niet los van worden gezien. Om de lokale markt online te domineren kan je gericht een aantal stappen nemen:

  • Zorg ervoor dat je Google My Business account hebt.
  • Optimaliseer jouw content met longtail keywords die gericht zijn op lokale gegevens en informatie die relevant is voor de plaatselijke gemeenschap.
  • Zorg dat contactgegevens geüpdatet zijn over de hele website.
  • Profiteer van lokale PR- en nieuwssites met een beperkte geografische focus.
  • Zet lokale linkbuilding in om via andere sites die op dezelfde geografische locatie gericht zijn. Dit versterkt het begrip van Google dat je specifiek op een bepaalde locatie gefocust bent.

Personal branding

In een tijd waarin we de markt door onze voorkeuren en segmentatie steeds verder individualiseert krijgen we steeds meer de behoefte ergens bij te horen. Dat gevoel is vaak nog sterker dan de economische voordelen die een product of dienst opleveren. Gepersonaliseerde content geeft jouw bezoeker het gevoel dat deze direct op hem/haar gericht is. Deze content speelt op deze emoties en behoeften in en wordt meer gedeeld via social media, wat weer bijdraagt aan meer traffic naar de website. Google ziet deze gepersonaliseerde content dan ook als relevant voor de doelgroep en waardeert deze met hogere rankings. Personal branding is vanaf dit jaar echt een vast onderdeel van een online SEO strategie geworden.

Voice Search

Als laatste een ontwikkeling die we in een eerder blog al beschreven, maar toch nog een keer willen benoemen, Voice Search. Op dit moment is SEO voornamelijk nog gericht op tekstuele aanpassingen en optimalisatie, de komende jaren zal Voice Search sterk aan populariteit winnen. SEO marketeers doen er goed aan alvast na te denken over hoe content zo aan te passen dat het direct aansluit bij de zoekopdrachten die via Voice Search gedaan worden. Aangezien deze zoekopdrachten veelal een vraag bevatten is het essentieel dat:

  • bedrijfsinformatie up to date is voor lokale zoekresultaten.
  • FAQ’s geoptimaliseerd worden door volledig te zijn, gevuld met relevante longtail keywords.

We begrijpen dat het niet makkelijk is al deze SEO trends mee te nemen bij het optimaliseren van jouw online zichtbaarheid. Mocht je daarom eens met ons willen sparren over hoe je dit het beste aan kunt pakken of hulp nodig hebben bij het formuleren van een volledige SEO strategie, neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!