SEO Trends voor 2019, wat komt er allemaal op ons af?

SEO Trends voor 2019, wat komt er allemaal op ons af? Door Maarten op 05 december 2018

Nieuwe technieken, design, de ontwikkelingen op SEO gebied gaan momenteel erg hard. Als marketeer zul je mee moeten bewegen met deze trends. Digitale marketingstrategieën zullen waar nodig aangepast moeten worden om zo de concurrentie een stap voor te blijven. Een goed moment dus om vooruit te kijken naar de belangrijkste trends die het SEO landschap in 2019 zullen beheersen.

We weten inmiddels genoeg over SEO, maar het blijft interessant om te zien hoe deze discipline zich ontwikkelt. Zonder het verleden te kort te doen, de tijd dat domeinautoriteit en een goed backlinkprofiel de boventoon voerden in SEO strategieën ligt achter ons. Nu gaat het vooral over reputatie. User experience is waar het nu met name om draait, wat ook terug te zien is in onderstaande SEO trends.

Het toenemende belang van User Experience

Het is geen geheim dat bedrijven die klantstrategieën voor de lange termijn hebben ontwikkeld daar het meeste uit hebben gehaald. Zoekmachines houden ervan wanneer je geeft om de klant. Het is niet voor niets dat de gebruikservaring van de klant een van de meest fundamentele ranking factoren is van dit moment.

Houd bezoekers bezig; vermaak ze; houd ze op je website en houd altijd rekening met hun wensen en behoeften. Dat betekent ook weer niet dat het een kermis moet worden van kleuren en CTA’s, maar dit kan ook prima op een natuurlijke manier:

  • Optimaliseer de laadsnelheid van je site
  • Ontwerp alleen volgens een gebruiksvriendelijke UI
  • Schrijf kwalitatieve, heldere content
  • Laat bezoekers af en toe even ademen door het gebruik van witruimte
  • Bezorg de bezoeker een optimale mobile experience

Uiteraard niets nieuws, maar dit blijft een goede reminder waar op te focussen wanneer je de gebruikservaring van je bezoekers wilt verbeteren.

Voice Search

Google Home is onlangs in Nederland geïntroduceerd. Het lijkt erop dat dit nu alweer een doorslaand succes is, gezien de verkoopcijfers in de eerste maanden na launch. Net als Alexa en Siri zorgen deze smart digital assistants ervoor dat je direct antwoord krijgt op je ‘Waarom’, ‘Hoe’ en ‘Wat’ vraag. De verwachting is dat het gebruik van deze assistants in 2019 explosief zal stijgen.

Wat Voice Search onderscheidt van andere zoekfuncties is dat er na jouw longtail zoekopdracht slechts één, het meest relevante, antwoord wordt gegeven in plaats van 9 miljoen zoekresultaten. Bovendien is jouw zoekopdracht veel specifieker, aangezien het een natuurlijke vraag is die je ook een vriend zou kunnen stellen.

Voice search is snel. Voice search is efficiënt. En voice search is gemakkelijk. Waarom zou je het überhaupt negeren? Echter, voor SEO specialisten is het nog steeds een uitdaging hoe het beste van voice search te profiteren, aangezien deze discipline relatief nieuw is en er nog weinig best practices voorhanden zijn. Toch is het een must om hier als marketeer in te duiken, zodat je nu al op de belangrijkste vragen gaat ranken.

De grote invloed van AI op keyword onderzoek in 2019

De impact en bijdrage van AI op de huidige digitale wereld is natuurlijk onmiskenbaar groot. Slimme zoekresultaten en relevante ads gebaseerd op eerdere gebruikservaringen spelen een belangrijke rol in talloze digitale marketingstrategieën.

Het is niet meer genoeg om verschillende SEO technieken te gebruiken en tegelijkertijd de invloed van AI op zoekresultaten te negeren. Begrijpen hoe AI ‘denkt’ is voor SEO specialisten essentieel om de beste resultaten te verkrijgen. De ontwikkeling gaat hard, maar de verwachting is dat de effecten van AI en Machine Learning pas echt goed zichtbaar worden in de komende jaren wanneer de algoritmes zich hebben aangepast aan het huidige consumentengedrag.

Het is in ieder geval al wel duidelijk dat met de ontwikkeling van AI en Machine Learning het niet meer voldoende is om gewoonweg jouw focus keywords in de content te verwerken. Om te voldoen aan de nieuwe SEO standaarden van AI en Machine Learning is het van belang semantische waarden toe te kennen aan keywords. Dat betekent dat een heldere definitie of uitleg van het betreffende keyword essentieel wordt om organische verkeer naar je site te trekken.

VR en AR creëren steeds meer een eigen SEO niche

Virtual reality en augmented reality maken steeds meer onderdeel uit van huidige digitale marketingstrategieën. En terecht, de mogelijkheden om met VR en AR jouw merk op een creatieve, unieke manier te promoten kunnen je veel opleveren. Zo kan je tegenwoordig eenvoudig checken of de bank die je op internet ziet past in jouw woonkamer. Je hoeft daarvoor alleen nog maar een app te downloaden voor je smartphone of tablet.

Uiteraard verandert de manier waarop we zoeken niet dramatisch; toch zal je er als SEO marketeer op bedacht moeten zijn dat linkbuilding- en lead generatie tactieken anders zijn door de ontwikkeling van VR en AR. Wellicht nog niet voor 2019, maar het is zeker niet uit te sluiten dat we op enig moment virtuele content, bijvoorbeeld in de vorm van infographics, een eigen zoeksectie zien krijgen. Zoals Google ook heeft gedaan met video’s en afbeeldingen.

Visual Search

Net als andere SEO trends zal ook Visual Search uiteraard niet de originele zoekmethoden naar informatie compleet veranderen; het is gewoonweg een aantrekkelijke en handige toevoeging op wat er al bestaat. Samen met de toenemende mogelijkheden van zoekmachines biedt Visual Search je een optie om informatie te zoeken zonder überhaupt woorden te gebruiken.

Stel je hebt een webshop in sportschoenen. Hoe mooi zou het zijn als een potentiele klant op straat een foto maakt van een paar schoenen die hij/zij mooi vindt. Vervolgens probeert diegene de bijbehorende merknaam op te zoeken en komt met behulp van Visual Search in jouw webcatalogus terecht. Door jouw aanbod en uiteraard professionele webshop uitstraling is de kans groot dat je er op die manier weer een klant bij hebt. Het is een bekend lijstje, maar om zeker te weten dat je aan de vereisten voldoet die visuele SEO technieken mogelijk maken blijft onderstaande checklist handig:

  • Voeg alt tags toe aan je afbeeldingen
  • Gebruik keywords in de titel van je afbeelding
  • Optimaliseer je afbeeldingen qua formaat
  • Check of de afbeeldingen zowel op desktop als mobiel er goed uitzien
  • Alleen scherpe, high res afbeeldingen van je producten uploaden

Optimaliseer jouw social media

2019 zal ook het jaar worden dat er nóg meer focus wordt gelegd op het optimaliseren van social media content. Google ziet de vraag naar deze content uiteraard al langer, het is daarom niet verwonderlijk dat in sommige gevallen social media pagina's al hoger ranken dan 'gewone' webpagina's.

Dat betekent dus een shift in focus als het gaat om waardevolle content die je op je Facebook, LinkedIn en Twitterpagina's plaatst. Net als het leveren van toegevoegde waarde op YouTube, wereldwijd inmiddels uitgegroeid tot de op een na grootste zoekmachine.

SEO uitdagingen voor 2019

Het is moeilijk aan te geven welke SEO uitdagingen we nou precies tegen gaan komen in 2019. De steeds veranderende algoritmes en beperkingen die de zoekmachines ons opleggen zorgen ervoor dat SEO strategieën dynamisch blijven. De rode draad blijft echter, en we kunnen het ondanks de open deur niet vaak genoeg herhalen, maak je content te allen tijde nuttig, relevant en toegankelijk. Dat zal je ook in 2019 weer een heel eind op weg helpen naar een goede ranking!

Wil je meer weten over SEO optimalisatie neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!