Sla je slag met de juiste mobiele content

Door Maarten op 24 juli 2014

Naar verwachting is het mobiele datagebruik in 2017 ruim 4x zoveel als in 2014. En dat is niet alleen omdat de verkoopcijfers van mobiele apparaten met internetverbinding in razend tempo blijven stijgen. Ook omdat we steeds vaker ons mobiel gebruiken om websites te bezoeken. Naar schatting is op dit moment M-commerce goed voor ongeveer 12 % van de online bestellingen. Wereldwijd is echter gemiddeld 28 % van de website bezoekers afkomstig van een mobiel apparaat. Er valt dus nog genoeg te winnen in conversie. Hoe? Door de juiste content aan te bieden!

Mobiele content cijfers

Mobiele gebruikers zijn anders dan desktop gebruikers

En dat is ook niet zo gek. Een zoekactie invoeren op een mobiel apparaat kost meer tijd en op een klein scherm ben je minder geneigd om lange lappen tekst te lezen. De juiste content aanbieden is dus belangrijk. Maar welke content willen klanten dan precies lezen?

Ze zijn onderweg – Mobiele gebruikers moeten daarom snel en makkelijk toegang tot de juiste content krijgen. Beknopt en helder taalgebruik is dus aan te raden. Zorg ook voor een scanbare tekst en een mooie verhouding aan content. Je moet dus keuzes maken, niet alle content kun je kwijt op een mobiele site. 

Het scherm is klein – Verticaal scrollen heeft de voorkeur en niet horizontaal. Houd hier dus rekening mee met de opbouw van je mobiele site. Zorg ook voor een simpele navigatie. Inzoomen voor navigatiebuttons is een grote ergernis onder de mobiele gebruiker.

Gebruikersgemak staat voorop – Maak het je bezoeker gemakkelijk door het aantal kliks te minimaliseren en voor duidelijke call to actions te zorgen. De volgende knoppen moeten altijd makkelijk te vinden zijn op een mobiele site: contact opnemen, inloggen, bestellen, adres.

Herkenbaarheid werkt bevestigend – Bezoekers moeten niet het gevoel krijgen dat ze op een compleet andere site zijn beland. Hou dus dezelfde stijl aan als op de desktop site.

De laadtijd is cruciaal - Mobiele gebruikers hebben vaak weinig tijd (of geduld). Zorg dus dat je mobiele site snel laadt.

Bied content op maat aan

Net als dat je geen invloed hebt op het platform dat bezoekers gebruiken om je site te bezoeken (zij wel), geldt hetzelfde voor je content. Laat je mobiele gebruikers daarom vertellen wat ze willen lezen. Hoe? Door gebruik te maken van search query reports in Google Adwords. Uit het search query report kun je bijvoorbeeld afleiden welke andere zoektermen zijn gebruikt om specifieke informatie op te zoeken. Zo weet je precies naar welke content potentiele klanten op zoek zijn en kun je de gevraagde content op maat aanbieden.

Vermijd obstakels

Obstakels_mobielesite

Omdat het stukje gebruikersgemak zo belangrijk is op een mobiele site gaan we hier nog wat uitgebreider op in. Teveel obstakels kan er namelijk voor zorgen dat een potentiele klant weer heel snel weg is. Vermijd deze potentiele obstakels op mobiele sites;

Onnodig inloggen – Inloggen haalt de snelheid uit je zoekactie. En een snel antwoord is nou net waar een mobiele gebruiker naar op zoek is. Vermijden dus.

Teveel stappen – Teveel klikmomenten in de navigatie maakt het zoeken alleen maar gecompliceerd. Zeker op een klein mobiel scherm.

Pop-ups – Ze zijn niet alleen vervelend, ze zorgen ook voor een langere laadtijd.

Grote logo’s – Nemen ook een groot gedeelte van het scherm in beslag, terwijl je er weinig mee bereikt. Gebruik deze ruimte liever om je product te verkopen.

Onduidelijke call to action – Je hebt geen ruimte voor mooie verkooppraatjes, de gebruiker wil duidelijkheid. En snel een beetje.

Hoe ga jij je mobiele bezoekers bedienen?

Hopelijk geeft deze informatie je kaders om te bepalen met welke content jij je mobiele bezoekers van informatie gaat voorzien. Ben je nog op zoek naar de beste mobiele site, lees dan het artikel waar we verschillende mobiele opties voor je uiteen hebben gezet. En ook voor de beste mobiele SEO-strategie kun je bij ons terecht.

Heb je nog vragen over mobiele content? Bel Immense via 020 - 737 2421 of mail naar info@immense.nl.