Social media, de trends voor 2018!

Social media, de trends voor 2018! Door Maarten op 29 november 2017

Social media hebben ook dit jaar weer voor de nodige reuring gezorgd. Twitter probeert de terugloop tegen te houden door meer karakters toe te staan in haar berichten, visuele platformen als Instagram en Snapchat blijven aan populariteit winnen en nieuwe social media platformen schieten als paddenstoelen uit de grond. Een goed moment om eens te kijken welke trends absoluut niet mogen ontbreken in jouw social media strategie voor 2018.

Video wordt nóg belangrijker

Het is geen geheim meer dat video content een flinke groei heeft doorgemaakt de afgelopen jaren. Vanwege het hoge engagement gehalte in de vorm van likes, comments, shares en retweets is het een perfecte manier voor merken om gericht te werken aan een verhoogde brand awareness. De verschillende formats waarop je als brand video content met jouw volgers kan delen is genoeg reden om video content voor het komende jaar in jouw social media marketingstrategie te integreren.

In deze context willen we specifiek live streaming benoemen. Deze vorm van video content is de afgelopen periode zonder meer het hardst gegroeid en zal het komend jaar social media content verder gaan domineren. Twee goede voorbeelden van delen van live content zijn Instagram Stories en Snapchat stories. Op dit moment maken maandelijks al meer dan 200 miljoen mensen gebruik van Instagram Stories, terwijl de feature pas een jaar oud is. De uitdaging voor elk merk is om te begrijpen hoe Instagram Stories door jouw volgers gebruikt wordt en hoe jezelf het beste te presenteren.

Kortstondige, tijdelijke content

Ephemeral content is de mooie Engelse benaming van een trend die komend jaar stevig zal doorzetten. Het staat voor content die direct of snel verdwijnt nadat het bekeken is, denk aan Snapchat. Het consumeren van dergelijke content is met name erg populair onder millenials en jongeren van de ‘Z’ generatie. Voor sommige marketeers klinkt verdwijnende content angstaanjagend, maar door de explosieve groei ervan kunnen de voordelen ervan niet langer onbenut blijven:

  • Content dat van korte duur is wordt door gebruikers als meer authentiek ervaren dan gesponsorde content dat meerdere malen voorbij komt en aanzet tot kopen.
  • De content verdwijnt direct of binnen enkele uren, potentiële klanten zullen sterker het FOMO (Fear of Missing Out) gevoel ervaren met het resultaat dat gebruikers sneller actie ondernemen.
  • Met de opgeleefde QR codes en Snap Codes kan deze vorm van content gemakkelijk bereikt worden.

Chatbots hebben de toekomst

Chatbot toepassingen hebben in 2017 een duidelijke vlucht gemaakt. Klantenservice, speciale aanbiedingen, administratieve afhandelingen, chatbots zijn een perfecte oplossing om direct met de gebruiker te communiceren. Chatbots als Facebook Messenger proberen een persoonlijke ervaring te creëren en geven jou als merk de mogelijkheid een langdurige relatie op te bouwen. Zeker voor bedrijven met duizenden of zelfs miljoenen volgers is het bijna onmogelijk een persoonlijke relatie op te bouwen. De verwachting is dan ook dat de grote brands in 2018 meer van chatbots gebruik gaan maken in het contact met de consument.

Focus op Generation Z

Hierboven de term al kort aangestipt, maar marketeers verplaatsen hun aandacht steeds meer naar de zogenaamde Generation Z, de generatie die geboren is tussen 1995 en 2010. Opgegroeid met internet en smartphones zijn deze digital natives gewend alles online te regelen en snel te beslissen over een aankoop. Daarnaast verwachten ze een sterke persoonlijke benadering wanneer ze online zijn. De oudere generatiegenoten begeven zich nu op de arbeidsmarkt wat voor marketeers belangrijke gevolgen heeft de komende jaren. Een aantal social media marketing tips om voor het komend jaar deze generatie Z naar je toe te trekken:

  • Betrek ze zoveel mogelijk bij jouw brand, zodat ze zelf ook hun eigen personal brand kunnen ontwikkelen. Op die manier worden het social influencers die sterk voor jouw merk kunnen werken.
  • Generation Z gaat voor authenticiteit. Gebruik spontane foto’s en video’s en neem gebruikers mee voor een kijkje achter de schermen.
  • Alleen maar roepen dat je iets goed doet voor de gemeenschap, maatschappij of milieu is niet genoeg. Je zult het als merk ook echt moeten laten zien. Door gebruikers van Generatie Z te laten participeren in dit werk zullen ze sneller als social influencer voor jouw merk optreden.

In een volgend blog gaan we wat dieper in op wie er nou precies achter Generatie Z schuilgaat en hoe je hier als online marketeer het beste mee om kunt gaan.

Definieer duidelijke persona’s

Het is duidelijk dat we steeds vaker wegraken van traditionele advertising en we steeds minder content zien wat er op gericht is direct sales en omzet te realiseren. De vraag naar gepersonaliseerde, op maat gemaakte content vraagt nu meer dan ooit om duidelijke persona's te definiëren, gebaseerd op de gebruikers die het meeste converteren. Leeftijd, geslacht, opleiding, inkomen, voorkeuren, allemaal factoren die je als merk duidelijk moet hebben elke keer dat je via social media jouw doelgroep wilt bereiken. Door je elke keer in deze persona’s te verplaatsen creëer je content die ook relevant is en direct antwoord geeft op een vraag of tegemoet komt aan een behoefte. Het is vaker genoemd, maar het komende jaar zal je als merk weer een stap moeten maken naar content die relevant is en interactie uitlokt tussen jouw merk en jouw gebruikers.

Natuurlijk zijn dit niet de enige social media trends, maar we hebben voor ons gevoel de belangrijkste er in dit blog voor je tussenuit gehaald. Wil je meer weten over social media en hoe je social media advertising voor jouw merk kunt laten werken? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!