Staar je niet blind op Google Adwords: Microsoft Bing is coming!

Door Maarten op 08 november 2013

Google Adwords is al jaren de standaard als het gaat om het adverteren via zoekmachines. Dat is ook niet zo gek omdat Adwords een ongekend bereik heeft tot de zoekende wereld. Dat weet niet alleen jij en ik, maar ook een massa hoeveelheid adverteerders. Met de tijd stijgt de concurrentie op zoekwoorden. Daarmee stijgt ook de veilingprijs per zoekopdracht. Het is ook niet vreemd dat de top 20 dure zoekwoorden tussen de 15 en 20 euro per klik ligt.

Terwijl de concurrentie en zoekwoordprijzen verder oplopen, hebben veel adverteerders die Bing inzetten het rijk voor zich alleen. Onontgonnen gebieden waar de klikprijzen laag zijn. En waar wellicht de CTR hoger en conversie ratio’s hoger liggen. Als de conversieratio even hoog zou liggen, dan zal men minder uitgeven per conversie bij een lage concurrentieniveau. Tel uit je winst!

Banken onderling trekken een vermogen open voor zoekwoorden als hypotheek (die tot de 7 euro per klik ligt!). Waar ter illustratie ABN Amro op het Google platform concurreert een ING, of een Nationale Nederlanden. Het concurrentieniveau op Bing is volledig anders. Hier concurreren de grote spelers met de minder vermogende adverteerders. Puur omdat de kosten hier (nog) laag zijn door een relatief lage concurrentie in vergelijking met Google Adwords. Adverteren op zoekwoorden is dus betaalbaar is voor haast iedereen.

Hoewel Bing een veel lager bereik heeft, kun je als kleine speler toch adverteren op de relatief dure shorttail. Bepaalde campagnes kunnen zelfs landelijk worden ingezet vanwege een waarschijnlijk toereikend budget. Momenteel is het zoekmachineaandeel van Bing binnen Nederland rond de 2 procent. Het aandeel van Microsoft Bing in de Verenigde Staten inmiddels al is opgeklommen tot de 30 procent. Verwacht wordt dat de acceptatie binnen Nederland gestaag zal komen. Bing is momenteel de standaard zoekmachine van Windows 8, Windows Mobile en Xbox Live. Dit geeft aan dat Bing heer en meester is binnen hun eigen producten. Het is een kwestie van tijd dat ook het adverteren hierin gaat meegroeien! Dus staar je niet blind op Google Adwords, experimenteer met Bing, wellicht het goedkopere alternatief voor nu.