Succesvol stappenplan voor contentmigratie

Door Maarten op 11 december 2014

Vroeg of laat is het tijd voor een nieuwe website. Hoewel het wel vaak gedacht wordt, kan de oude content niet altijd een op een overgezet worden. Pagina’s die nu hoog scoren in Google wil je niet verliezen. En soms verandert de website zo drastisch, dat de gehele content aangepast moet worden. Hoe doe je dat en waar begin je dan? Met dit stappenplan!

Een nieuwe site, oude content

De oude is niet meer van deze tijd, je wilt een responsive site, er moeten e-commerce functionaliteiten aan toegevoegd worden, de vormgeving past niet meer bij het nieuwe imago. Wat de reden ook is, voordat de nieuwe site live gaat is het belangrijk om in kaart te brengen welke content mee moet en in welke vorm. Daaronder valt niet alleen de tekst, maar ook afbeeldingen, video’s, de navigatie en links. Contentmigratie wordt vaak over het hoofd gezien, zowel qua planning als hoeveelheid werk. En dat is jammer, want alleen met een goede voorbereiding zorg je voor goede content op maat.

Stappenplan contentmigratie

1. Inventariseer oude content
Alles wat weg kan, moet weg. Daarvoor moet je alleen wel weten wat je aan content hebt. Begin dus altijd met een inventarisatie van je huidige content.

2. Maak een selectie
Welke content gaat wel en niet mee? Is alles nog wel relevant en actueel? Is de doelgroep nog wel hetzelfde? Tip: Stel criteria op bij het selecteren van content. Bijvoorbeeld, ‘De content mag maximaal 1 jaar oud zijn’.

3. Onderbouw met cijfers
Wat zijn je bezoekersaantallen?
Wat is je positie in Google?
Welke pagina’s worden nu weinig bezocht en waardoor komt dat?
Welke content wordt het meest gelezen en gedeeld?
Wat zijn je beste keywords?
Wat is het conversiepercentage?
Wat is het bouncepercentage van je pagina’s en waar haken bezoekers af?

Tip: deze informatie kun je in Google Analytics achterhalen.  

4. Optimaliseer wat je hebt
Nu je ‘de rotte appels’ in je site hebt gevonden, kun je deze optimaliseren. Om de conversie te verhogen, de vindbaarheid of actualiteit te verbeteren.
 
5. Creëer nieuwe content
Misschien vraagt het nieuwe design om extra titels, andere pagina’s of meer afbeeldingen. Ook dat is handig om vooraf te weten, zodat je hier alvast content voor kunt creëren en geen lege pagina’s hebt.
 
6. Bepaal de structuur
Nu je weet welke content meegaat en welke content nog ontbreekt, is het ook verstandig om te kijken naar de structuur en navigatie van de nieuwe site. Bepaal aan de hand van je selectie en je nieuwe template wat de structuur moet worden.
 
7. Denk aan je SEO
Op sommige pagina’s heb je misschien al een goede waarde opgebouwd die ervoor zorgt dat je goed gevonden wordt in de zoekmachines. Dit wil je natuurlijk niet verliezen bij het omzetten. Gelukkig hoeft dit ook niet. Wat handig is als externe pagina’s naar jouw website linken, want ook dit verandert automatisch mee als je de URL’s op de juiste manier aanpast. Dit doe je met een 301-verwijzing. Met een 301-verwijzing geef je aan de zoekmachine door dat de pagina verhuisd is naar een nieuw adres. Als laatste stap is het belangrijk om opnieuw naar je interne linkstructuur te kijken. Door het vervallen van oude pagina's en toevoegen van nieuwe, is de kans groot dat de interne links niet overeenkomen met je strategie. 
 
Succesvol je website verhuizen?

Laat ons helpen! Vraag naar de mogelijkheden bij via info@immense.nl