Tips om je Bounce Rate terug te brengen

Tips om je Bounce Rate terug te brengen Door Maarten op 14 april 2016

Het is de nachtmerrie van elke online marketeer, een hoge bounce rate terwijl je zelf het gevoel hebt dat er niet veel mis is met de website. Hoewel de hoogte van de geaccepteerde bounce rate nog al eens kan verschillen, dat is immers ook afhankelijk van de doelstellingen van de site en onderliggende pagina’s, is het voor elke marketeer een belangrijke graadmeter voor de uitstraling en het gebruiksgemak van de site.

Laadtijd van de (mobiele) site

Een groot deel van de online marketeers gaat ervan uit dat een hoge bounce rate door de content op de site veroorzaakt wordt door de content. Ze gaan daarbij vaak voorbij aan het feit dat een (te) hoge laadtijd ervoor zorgt dat (potentiele) bezoekers alweer afgehaakt zijn voordat ze überhaupt de content hebben gezien. Zeker voor retailers die online producten verkopen is een snelle laadtijd van onder de 2 seconden een must. Wil je dat je bezoekers zo snel mogelijk de content van jouw site onder ogen komen kijk dan nog eens goed naar:

  • de grootte en bestandstype van de gebruikte afbeeldingen
  • de plug-ins die je gebruikt op site
  • advertenties op jouw site die zorgen voor een langere laadtijd.

Een kleine aanpassing aan één of meerdere elementen doet vaak al wonderen!

Bounce Rate verlagen

Maak content toegankelijk voor bezoekers

Eén van de belangrijkste oorzaken van een hoge bounce rate is de presentatie van de content op de site. We zien nog zo vaak dat de content, ook al is het nog zo waardevol en relevant voor de bezoeker, gepresenteerd wordt in één grote lap tekst, zonder enige vorm van opmaak. Het is vrij eenvoudig om content visueel aantrekkelijker te maken zodat de kans groter is dat bezoekers blijven hangen:

  • Maak gebruik van headers en subheaders om de content structuur te geven.
  • Passende en relevante afbeeldingen om de content kracht bij te zetten.
  • Gebruik van bullets om content te structuren en screenbaar te maken op relevante informatie.

Hanteer een duidelijke menu- en navigatiestructuur

Wanneer je op een site terechtkomt wil je in één oogopslag zien of de site inderdaad alles biedt waar jij naar op zoek bent. Een duidelijke menustructuur op de homepage helpt de bounce rate flink omlaag te brengen. Om probleemloos binnen jouw site van pagina naar pagina te surfen is van groot belang dat je continu weet waar je je binnen de site begeeft. Door bijvoorbeeld aan de linkerkant of bovenkant van een pagina het menu mee te laten bewegen of zichtbaar te maken wanneer je eroverheen scrolt geeft de bezoeker deze zekerheid en zal ervoor zorgen dat de time on site omhoog gaat.

Relevantie als topprioriteit bij optimalisatie

Ok, je hebt je site technisch goed ingericht en je stuurt je bezoekers met een heldere navigatiestructuur moeiteloos naar goed opgemaakte contentpagina’s, wanneer deze echter totaal niet relevant zijn ten opzichte wat de bezoeker zoekt ben je alsnog kansloos. Overdrijf het dus niet wanneer je je focust op bepaalde zoekwoorden om vindbaarheid te verhogen:

  • Zorg er altijd voor dat je relevante content creëert ten opzichte van het focus keyword waarop je gevonden wilt worden en voor aan het optimaliseren bent.
  • Houd daarbij ook altijd in je achterhoofd wat het doel is van de pagina en waar de bezoeker zich in de salesfunnel bevindt op het moment dat ze op de betreffende pagina zijn.
  • Dit heb je hard nodig om de juiste call to action in de pagina te verwerken.

Heb je dit allemaal goed op een rij dan zal je zien dat bezoekers van je website natuurlijk door de site navigeren terwijl ze precies vinden waar ze naar op zoek zijn.

Bounce Rate optimalisatie

Optimaliseer voor mobiel

We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Heb je nog geen mobiele website dan loop je als marketeer en onderneming hard achter de feiten aan en zal de bounce rate ongenadig hoog zijn van bezoekers die direct afhaken wanneer ze jouw site niet via hun mobiel kunnen bereiken. We begrijpen goed dat het, zeker voor grotere websites, een ingewikkeld proces kan zijn, maar dit jaar zijn er voor het eerst meer zoekopdrachten via Google Mobile gedaan dan via desktop. Het is dan ook essentieel dat je als onderneming in deze ontwikkeling meegaat, je site optimaliseert voor mobiel met (denk aan onze eerste tip) een snelle laadtijd!

Ben je benieuwd hoe Immense jou kan helpen bij het omlaag brengen van je bounce rate? Neem dan contact met ons op via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!