Het is de nachtmerrie van elke online marketeer, een hoge bounce rate terwijl je zelf het gevoel hebt dat er niet veel mis is met de website. Hoewel de hoogte van de geaccepteerde bounce rate nog al eens kan verschillen, dat is immers ook afhankelijk van de doelstellingen van de site en onderliggende pagina’s, is het voor elke marketeer een belangrijke graadmeter voor de uitstraling en het gebruiksgemak van de site.
Een groot deel van de online marketeers gaat ervan uit dat een hoge bounce rate door de content op de site veroorzaakt wordt door de content. Ze gaan daarbij vaak voorbij aan het feit dat een (te) hoge laadtijd ervoor zorgt dat (potentiele) bezoekers alweer afgehaakt zijn voordat ze überhaupt de content hebben gezien. Zeker voor retailers die online producten verkopen is een snelle laadtijd van onder de 2 seconden een must. Wil je dat je bezoekers zo snel mogelijk de content van jouw site onder ogen komen kijk dan nog eens goed naar:
Een kleine aanpassing aan één of meerdere elementen doet vaak al wonderen!
Eén van de belangrijkste oorzaken van een hoge bounce rate is de presentatie van de content op de site. We zien nog zo vaak dat de content, ook al is het nog zo waardevol en relevant voor de bezoeker, gepresenteerd wordt in één grote lap tekst, zonder enige vorm van opmaak. Het is vrij eenvoudig om content visueel aantrekkelijker te maken zodat de kans groter is dat bezoekers blijven hangen:
Wanneer je op een site terechtkomt wil je in één oogopslag zien of de site inderdaad alles biedt waar jij naar op zoek bent. Een duidelijke menustructuur op de homepage helpt de bounce rate flink omlaag te brengen. Om probleemloos binnen jouw site van pagina naar pagina te surfen is van groot belang dat je continu weet waar je je binnen de site begeeft. Door bijvoorbeeld aan de linkerkant of bovenkant van een pagina het menu mee te laten bewegen of zichtbaar te maken wanneer je eroverheen scrolt geeft de bezoeker deze zekerheid en zal ervoor zorgen dat de time on site omhoog gaat.
Ok, je hebt je site technisch goed ingericht en je stuurt je bezoekers met een heldere navigatiestructuur moeiteloos naar goed opgemaakte contentpagina’s, wanneer deze echter totaal niet relevant zijn ten opzichte wat de bezoeker zoekt ben je alsnog kansloos. Overdrijf het dus niet wanneer je je focust op bepaalde zoekwoorden om vindbaarheid te verhogen:
Heb je dit allemaal goed op een rij dan zal je zien dat bezoekers van je website natuurlijk door de site navigeren terwijl ze precies vinden waar ze naar op zoek zijn.
We kunnen het niet vaak genoeg zeggen. Heb je nog geen mobiele website dan loop je als marketeer en onderneming hard achter de feiten aan en zal de bounce rate ongenadig hoog zijn van bezoekers die direct afhaken wanneer ze jouw site niet via hun mobiel kunnen bereiken. We begrijpen goed dat het, zeker voor grotere websites, een ingewikkeld proces kan zijn, maar dit jaar zijn er voor het eerst meer zoekopdrachten via Google Mobile gedaan dan via desktop. Het is dan ook essentieel dat je als onderneming in deze ontwikkeling meegaat, je site optimaliseert voor mobiel met (denk aan onze eerste tip) een snelle laadtijd!
Ben je benieuwd hoe Immense jou kan helpen bij het omlaag brengen van je bounce rate? Neem dan contact met ons op via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!