Tips voor SEO optimalisatie van jouw Instagram

Tips voor SEO optimalisatie van jouw Instagram Door Maarten op 25 februari 2020

Net zoals websites profiteren van SEO inspanningen, zo kan je ook succesvolle organische groei realiseren met jouw social media kanalen. Veel online marketeers denken dat SEO alleen gericht is op hogere rankings in zoekmachines, maar SEO kan ook zorgen voor meer volgers, het verhogen van de interactie met jouw merk en het promoten van een salescampagne. In dit blog nemen we Instagram als voorbeeld, omdat het eigenlijk ook werkt als een kleine zoekmachine.

De do’s and don’ts van SEO optimalisatie voor Instagram

Instagram zal goed geoptimaliseerde pagina’s hoger ranken. Dit leidt tot meer actieve volgers en verhoogt de interactie en verbondenheid met jouw merk. Met als resultaat dat deze interactie tot een nóg hogere ranking leidt. Hoewel het makkelijk lijkt om Instagram accounts en pagina’s voor SEO te optimaliseren, er worden nog steeds makkelijk te voorkomen fouten gemaakt. Laten we een aantal basics bespreken waar je op moet letten als je wilt dat jouw Instagram account organisch goed scoort ten opzichte van de concurrentie.

Creëer samenhangende posts

De belangrijkste ongeschreven regel van gedegen Instagram marketing is het creëren van een samenhangende feed. De posts moeten logisch zijn als het gaat om visueel concept, timing, onderschriften en hashtags. Consistentie is echter niet iets wat je zomaar voor elkaar hebt. Het is belangrijk om bij elke post dezelfde werkwijze te hanteren en dit voor een langere periode vol te houden. Het is daarom aan te raden een Instagram content kalender te maken waar je tot in detail relevante onderschriften, hashtags en visualisaties beschrijft die je op verschillende momenten in goed getimede posts wilt verwerken.

Er is niet echt een ideale frequentie voor het publiceren van Instagram posts, zolang het maar consistent is en relevant voor jouw doelgroep. Door continu te blijven testen en te analyseren wat het effect is van verschillende posts vind je vanzelf het ideale ritme.

Gebruik relevante hashtags

Hashtags op social media zijn in feite hetzelfde als keywords die je voor zoekmachines optimaliseert. Het lijkt vanzelfsprekend welke hashtags je aan een post moet toevoegen die relevant zijn voor jouw merk, toch worden hier nog regelmatig de verkeerde practices op losgelaten.

Zo worden er in veel posts irrelevante hashtags toegevoegd. Dat gebeurt meestal wanneer overijverige marketeers het idee hebben dat ze zoveel mogelijk hashtags moeten bedenken om de betreffende post wat dikker aan te zetten. Het resultaat werkt vaak averechts; doordat je teveel hashtags plaatst wordt de kans groter dat een of meer hashtags irrelevant zijn voor deze post en loop je het risico dat je een gebruiker content toont die deze in combinatie met de aangegeven hashtags niet verwacht. De gewenste interactie met jouw brand zal dan achterwege blijven. Het is daarom zaak niet te overdrijven met het aantal hashtags en vooraf gedegen onderzoek uit te voeren op welke hashtags belangrijk zijn voor jouw business en waar het meest op gezocht wordt. Vergelijkbaar dus met professioneel keyword research. Ook op Instagram doe je er goed aan unieke hashtags te gebruiken waardoor je echt opvalt. Het heeft geen zin om hashtags toe te voegen die al in tienduizenden posts worden verwerkt zijn. De kans dat jouw post met die hashtag na een zoekopdracht gevonden wordt is erg klein.

Het is dus duidelijk dat teveel (irrelevante) hashtags in je post kunnen leiden tot minder goede resultaten. Helemaal geen hashtags toevoegen of voor elke post dezelfde combinatie hashtags toevoegen is helemaal een doodzonde. Voorkom dit dus te allen tijde.

Pas verschillende locatie tags toe

Een veelgemaakte fout is dat marketeers aan elke post dezelfde locatie hangen. Heb je met jouw winkel één locatie dan vereist dat iets meer creativiteit, maar toch doe je er ook in dat geval goed aan af en toe eens een andere locatie toe te voegen aan je post. Strekt jouw business zich uit tot buiten jouw stad, land of zelfs continent, dan is het een absolute must om continu te variëren met de locatie omdat je wilt dat Instagram posts ook in die steden en landen zichtbaar worden waar je op wilt vallen.

Op je gebruikersnaam wordt niet gezocht

Gebruik daarom een kort, duidelijk onderscheidend woord als username in de taal waarin je jouw doelgroep ook aanspreekt. Voorkom ook dat je irrelevante symbolen in je gebruikersnaam verwerkt, het zal de vindbaarheid van jouw account geen goed doen. Kortom, jouw gebruikersnaam kan je het beste op een relevant keyword voor jouw business laten lijken. Denk er dus goed over na voordat je er een aanmaakt.

Alt tekst voor jouw images op Instagram

Een van meest effectieve tools voor SEO optimalisatie is het meegeven van een Alt tekst aan de images die je op Instagram post. Onder Geavanceerde Instellingen kan je bij de optie ‘Alternatieve tekst schrijven’ een beschrijving toevoegen. Wanneer deze toevoeging aansluit op wat er via Instagram gezocht wordt dan heb je de juiste Alt tekst beschreven. Ook hier geldt weer dat je op basis van de resultaten kan spelen met deze Alt tekst om te kijken of een andere beschrijving nog meer reactie krijgt. Vergeet hierbij ook niet dat de geposte image altijd van hoge kwaliteit moet zijn, anders zal Instagram minder snel herkennen om wat voor image het gaat.

Gericht keywords toevoegen in je bio en beschrijvingen

Voorzichtig omgaan met keywords en ze op de juiste plekken naar voren laten komen is een laatste aandachtspunt. Zowel voor je profiel als beschrijvingen in je posts geldt dat het de juiste plek is om relevante zoektermen toe te voegen. Maar overdrijf het niet en blijf altijd wel bij een beschrijving die ook echt duidt waar de post over gaat. Door geforceerd (te veel) keywords in de beschrijving te verwerken bereik je vaak een averechts effect.

Optimalisatie voor social media wordt steeds belangrijker. Wil je je blijven onderscheiden van jouw concurrentie dan is het een must dat je jouw SEO inspanningen ook naar jouw social media kanalen doortrekt. Heb je daarbij hulp nodig, neem dan contact op met Immense via 020-7372421, we helpen je graag op weg!