Toekomstige trends in Paid Search

Toekomstige trends in Paid Search Door Maarten op 29 maart 2016

We hebben de ingrijpende aanpassingen op de Google zoekresultatenpagina nu ruim een maand achter de rug. De invloed op posities, advertentiebudgetten en conversies is ook voor onze adverteerders zeker voelbaar, hier komen we binnenkort in één van onze volgende blogs op terug. Laten we eerst een aantal trends bespreken die door de rigoureuze verandering nog meer op de voorgrond treden.

Google Shopping wordt nóg belangrijker

Met de aanpassingen van Google wordt er veelal gesproken over het verdwijnen van de betaalde advertenties aan de rechterkant. Dit geldt echter niet voor Google Shopping Ads. Wanneer er op bepaalde zoektermen genoeg zoekvolume zit dan verschijnen deze in sommige gevallen zelfs bovenaan de zoekresultaten linksboven, maar meestal aan de rechterkant. Volgens onderzoek van Performance marketing bureau Merkle waren Google Shopping Ads eind 2015 al goed voor 38% van het totaal aantal advertentiekliks voor adverteerders in de retail ten opzichte van 30% het jaar daarvoor. Met de exclusiviteit van de Google Shopping advertenties aan de rechterkant van de resultatenpagina, gecombineerd met de toenemende zichtbaarheid van Google Shopping Ads op mobiele apparaten is Google Shopping dé feature voor online retailers om de komende jaren op in te zetten!

Paid Search toekomst

Toename in-app advertising

Er wordt dezer dagen veel gesproken over de indexatie van mobile apps door Google. Met deze ‘app indexing’ worden apps ook zichtbaar in de zoekresultaten van Google en is het mogelijk om naar bepaalde content toe te linken binnen die apps, ook al zijn ze niet geïnstalleerd op je mobiel. Naarmate deze app indexatie concretere vormen gaat aannemen is het de verwachting dat Google hier ook op in zal spelen door de mogelijkheden voor in-app advertising uit te breiden, aangezien het bereik fors zal toenemen. Uiteraard is dit ook een zeer interessante ontwikkeling voor adverteerders die nog gericht hun doelgroep ‘in-app’ kunnen bereiken!

Bouw aan je merk met social media advertising

De verwachting is dat de concurrentie om de topposities ertoe zal leiden dat de gemiddelde klikprijzen omhoog zullen gaan. Om niet leeg te lopen op je online advertentiebudget zullen meer en meer adverteerders de mogelijkheden van Social Media advertising (moeten) ontdekken. Veel marketeers zullen zich realiseren dat doelgroepbenadering via Facebook, Twitter, Instagram of Linkedin een duurzame manier van adverteren is, aangezien jouw productpagina of site bij interesse geliked of gedeeld wordt. Ook hier betaal je voor een klik jouw advertentie, maar het grote verschil met Paid Search binnen Google is dat je hiermee direct werkt aan het opbouwen van een community met mensen die jouw merk een warm hart toedragen, veel waardevollere kliks zijn er bijna niet voor een marketeer!

Social Media Advertising door Immense

Focus op SEO (blijft) is essentieel!

We hebben het ook al in het blog over de Google aanpassing zelf vermeld, en het is natuurlijk geen trend in Paid Search, maar we willen hier toch nog een keer benadrukken dat de focus op SEO key is om kliks uit Google te blijven halen. Door de toevoeging van een vierde betaalde advertentie bovenaan de pagina worden de organische zoekresultaten minder zichtbaar. Het toevoegen van relevante content, optimaliseren van de huidige content en het toepassen van de juiste linkbuilding strategie kan ervoor zorgen dat je als adverteerder organisch zo goed scoort dat je ook minder hoeft in te zetten op Paid Search. Dit is met name belangrijk voor adverteerders die budgettechnisch niet mee kunnen om topposities te blijven halen binnen de nieuwe setup van de zoekresultatenpagina van Google.

Wil je meer weten over wat jij de komende tijd kunt verwachten voor jouw Google Adwords campagne en hoe je deze kunt optimaliseren? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!