User generated content, goed voor SEO?

User generated content, goed voor SEO? Door Maarten op 03 juni 2019

Reviews, geüploade video’s en images, FAQ’s, reacties op berichten, allemaal voorbeelden van user-generated content (letterlijk vertaald gebruiker-gegenereerde content). User-generated content (UGC) geeft de bezoeker nog meer informatie waar een pagina over gaat. UGC creëert ook een bepaalde verbinding met je merk en geeft je de mogelijkheid om feedback van klanten te verzamelen. Aangezien UGC ook wel wat nadelen met zich meebrengt is het goed om je te realiseren hoe je het beste kunt profiteren van alle voordelen.

Hoe kan UGC bijdragen aan goede SEO?

Relevante content is uiteraard goed voor jouw SEO, dat is logisch. Eén manier om daarvoor te zorgen is om bezoekers de mogelijkheid te geven berichten achter te laten op specifieke pagina’s. Deze vorm van contentcreatie is eigenlijk een soort van crowdsourcing variant, maar dan voor SEO. Het grote voordeel van deze vorm van UGC is dat bezoekers in verschillende terminologie zullen discussiëren over jouw content, waardoor allerlei longtail keywords jouw SEO vooruit kunnen helpen.

Bijkomend voordeel is ook nog eens dat de content op een pagina met het toevoegen van comments regelmatig ververst wordt. En laat het verversen van content om relevant te blijven voor de gebruiker momenteel nou net één van de belangrijkste pijlers zijn waarop jouw ranking wordt beoordeeld. Zo heeft elk type user-generated content zijn eigen specifieke voordelen:

  • Reviews en testimonials kunnen een grote bijdrage leveren aan de reputatie van jouw winkel of bedrijf. Zoekmachine crawlers struinen voortdurend het internet af om deze ratings te scannen en het feit dat je jouw bezoekers de mogelijkheid geeft om een review of rating achter te laten maakt jouw site in ieder geval al zichtbaar voor ze.
  • Met discussiefora en Q&A secties heb je de mogelijkheid om de perceptie rond jouw merk wat bij te sturen indien gewenst. Gebruikers kunnen ook antwoord geven op vragen en elkaar van nuttige informatie voorzien wat direct aan jouw dienst of product gelinkt is. Dergelijke secties zijn met name interessant voor handige tips en gebruiksinformatie op productpagina’s.
  • Posts op social media zijn shareable en kunnen een eenvoudige manier zijn om traffic naar jouw site een boost te geven.
  • Inmiddels worden wereldwijd al bijna een kwart van de zoekopdrachten via Google Images gedaan. Het kan dus in je voordeel werken om bezoekers hun images te laten uploaden en zo meer traffic te genereren via Image search.
  • Hetzelfde geldt uiteraard voor het uploaden van video’s. Een goede video leidt snel tot een hoge sociale interactiviteit en worden snel gedeeld. Door de gebruikers het zelf naar jouw site te laten uploaden zorg je ook voor meer betrokkenheid bij je merk.

Heeft het succes van UGC ook een keerzijde?

Die is er zeker wel. Het grootste risico van user-generated content is dat je, wanneer je als bedrijf voor een bepaalde vorm van UGC kiest, je ook een deel van de controle uit handen geeft. Je hoopt natuurlijk op goede reviews en positieve posts rondom jouw brand, de realiteit is helaas weerbarstiger.

Bedrijven die bang zijn dat dergelijke content mogelijk reputatieschade zal veroorzaken zullen er niet eens aan beginnen. Het is natuurlijk wel zo dat met UGC iedereen content kan toevoegen, dus ook de spammer die kwaad wil. Veel publicaties hebben dan ook de mogelijkheid uitstaan om berichten achter te laten vanwege het feit dat spam het vaak van constructieve bijdragen wint. Wanneer je hier als bedrijf niet bovenop zit dan kan spam zeker een negatieve impact hebben op je rankings en daarnaast ook nog eens veel manuren kosten om alles te managen.

De kosten van het beheer en reageren op kwaliteitsloze content wegen dan niet meer op tegen het vrije, kosteloze karakter van UGC. Het is dus zaak om een omgeving te creëren waarin de gebruiker zich comfortabel voelt om een zinvolle bijdrage te leveren aan de content rond jouw merk en daarmee ook aan jouw SEO inspanningen. De uitdagingen voor de specifieke vormen van UGC voor je op een rij:

  • Een laag gemiddelde op basis van achtergelaten reviews over jouw services of producten kan de perceptie van potentiele klanten zeker negatief beïnvloeden. Een andere valkuil is dat aan de andere kant ratings door fake reviews juist verdacht hoog zijn en dit ook weer (terecht) achterdocht uitlokt.
  • Binnen discussiefora is de kans aanwezig dat teveel discussie ontstaat die op enig moment niet meer direct aansluit bij jouw dienstverlening. Ook kunnen spammers zich in discussies mengen en zo bewust een negatieve impact op SEO teweegbrengen.
  • Een duidelijk risico van social media posts is dat jouw merk geassocieerd kan worden met de ‘social behaviour’ van gebruikers die op jouw content reageren. Als je daar niet bovenop zit dan kan dat sterk negatieve gevolgen hebben voor jouw brand.
  • Gebruikers met slechte bedoelingen kunnen ongeschikte of aanstootgevende images / video’s uploaden.

UGC optimaliseren voor SEO

Hoewel de beschreven risico’s duidelijk en niet te ontkennen zijn, kan je zelf genoeg doen om UGC SEO technisch goed voor je te laten werken. Een aantal acties op een rij gezet:

Verwijderen van spam

Er komen steeds meer anti-spam plugins op de markt die jouw discussiefora, reviews and berichtensectie beschermen tegen ongewenste content en dubieuze links. Deze geautomatiseerde bescherming kan goed werken, bijvoorbeeld door het instellen van nofollow tags op alle links die in jouw UGC verschijnen. Wil je actief met UGC aan de slag en gaat om het content van aanzienlijk volume dan doe je er goed aan om hier een aantal gekwalificeerde redacteurs op te zetten. Ok, het vergt een investering, maar het juist moderaten van berichten, reviews en posts voordat het live gaat levert je veel meer op dan wanneer het onbewerkt wordt gepubliceerd.

Beheer van gedupliceerde en low quality content

In tegenstelling tot waar men altijd maar vanuit gaat wordt duplicate content niet altijd bestraft, tenzij het gebruikt wordt om zoekresultaten te beïnvloeden. In het geval van UGC kan duplicate content ontstaan door een veelgestelde vraag in de Q&A sectie of wanneer je het gebruikers toestaat een deel van hun content op jouw site te publiceren. Het gevaar is dan dat UGC met zichzelf gaat concurreren op meerdere websites en backlinks over al die pagina’s, dus ook jouw eigen URL, minder waarde krijgen omdat ze zich niet meer op één afzonderlijke pagina richten.

Een belangrijke tool om UGC goed voor je te laten werken is het toekennen van canonical URL’s om ervoor te zorgen dat zoekmachines weten welke content het origineel is. Soms is het ook gewoon noodzakelijk een no-index tag toe te voegen als je het gevoel hebt dat je het overzicht over mogelijke duplicate content even kwijt bent. Het is in ieder geval beter dan dat je gezien wordt als een partij die content overneemt van andere sites in een poging traffic te winnen.

Consolideren van UGC

Het combineren van UGC in minder pagina’s verhoogt de gebruikservaring op jouw site en verkleint de kans dat crawlers delen van de content missen. Migreren van berichten, sluiten van inactieve discussies, verwijderen van onnodige URL’s en het toevoegen 301 redirects naar nieuwe, geconsolideerde pagina’s zijn hiervan een goed voorbeeld.

Betrouwbare reviews

Het gebruik van een speciaal platform of plugin van een derde partij kan bijdragen aan het idee dat jouw reviews niet zelf in-house zijn geproduceerd. Daarnaast kan het helpen om gebruikers reviews te laten raten. Op die manier kom je ook geloofwaardiger over dat de reviews door echte mensen zijn gemaakt. Verder structureren van reviews zodat ze goed naar voren komen in zoekresultaten beïnvloedt wellicht niet direct jouw SEO, maar verhoogt wel de kans op een hogere CTR.

Conclusie van het gebruik van UGC is dat deze vorm van content net zoveel SEO waarde kan hebben als jouw eigen originele content. Het gaat er dus om hoe UGC wordt ingezet, welke kosten en baten ertegenover staan en welke UGC uiteindelijk het beste voor jou kan werken. Wil je meer weten over deze vorm van content neem dan contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!