UX design, de trends voor 2018 die je niet mag missen!

UX design, de trends voor 2018 die je niet mag missen! Door Maarten op 22 november 2017

In een tijd waarin het surfgedrag steeds vluchtiger wordt zijn gebruiksvriendelijkheid en uitstraling van jouw website belangrijker als nooit tevoren. Om aan de wensen van de gebruiker te blijven voldoen is UX (User Experience) tegelijkertijd een discipline die continu verandert. Toch zijn er binnen UX een aantal trends te herkennen waar we het komende jaar mee te maken hebben.

Contentfocus, ook in het design

De juiste content is cruciaal voor het succes van jouw site. Steeds belangrijker wordt daarom de gelijkopgaande trend om door middel van het design de content nog sterker naar voren te laten komen. Design dat content benadrukt. Een aantal visuele aspecten in het design geven deze trend vorm:

  • Duidelijke visuele hiërarchie in de content draagt bij aan het goed verwerken van de aanwezige content.
  • Verwijderen van overbodige elementen en content zorgen bij de gebruiker voor meer focus op relevante content.
  • Nóg functioneler gebruik van witruimtes. De content ‘laten ademhalen’ zal de gebruikservaring enorm versterken.

Gezien het belang ervan verwachten we dat design om content visueel aantrekkelijk te maken een belangrijk onderdeel zal blijven/worden van menig contentstrategie.

Tijdbesparend design

De kans is de groot dat websites en apps die momenteel succesvol zijn een intuïtieve gebruikservaring creëren die ervoor zorgt dat de gebruiker in zo min mogelijk stappen zijn/haar doel bereikt. Tijd is een cruciale factor, zowel voor mobiel als desktop. De focus op een tijdbesparend design zal dan ook in 2018 weer van belang zijn:

  • Heldere navigatie. Goed zorg dragen voor een duidelijke navigatie met een goede informatie-opbouw.
  • Presenteer alleen relevante informatie en features binnen elke stap van de user journey.
  • Begeleiden van de gebruiker. Toe te passen in verschillende vormen, van directe suggesties tot kleine beloningen die de gebruiker subtiel in een bepaalde richting beweegt.
  • Focus op een lineaire user journey, waarbij een gebruiker slechts één gerichte actie kan ondernemen tijdens elke stap van die user journey.
  • Anticiperend design. Door vooraf in te spelen op individuele gebruikersbehoeften kan je het design en daarmee de gebruikservaring per gebruiker personaliseren. Gebruik van AI en machine learning worden in deze context steeds belangrijker.

Omnichannel UX

We bevinden ons momenteel duidelijk in het mobile-first tijdperk. Het groeiend aantal devices dat verbonden is met het internet (het zogeheten Internet of Things, IoT) zal ervoor zorgen dat we op toegaan naar een continu doorlopende digitale gebruikservaring, ook wel aangeduid met omnichannel UX. Voor een gebruiker maakt het uiteindelijk niet veel uit welk device benut wordt, zolang gebruikersdoelstellingen maar bereikt worden. Omnichannel UX probeert consistentie aan te brengen in een multi-device omgeving.

De uitdaging voor 2018, maar ook de jaren daarna, zal voor designers zijn om voor gebruikers een naadloze overgang mogelijk te maken tussen devices wanneer ze een product of service gebruiken. Met name bij het ontwikkelen van apps zijn er al een paar bedrijven die meerdere platformen tegelijk gebruiken om de gebruiker te services, waarvan Uber een goed voorbeeld is. In 2018 zullen we dan ook voorzicht zien dat zowel dynamische als continue digitale gebruikservaringen door elkaar heen gaan lopen.

Design menselijker maken

Bij elke gebruikservaring komt er altijd wel een bepaalde menselijke emotie los. Door bij het design in te spelen op fundamentele menselijke behoeften als vertrouwen, transparantie en veiligheid kan de gebruikservaring ‘menselijker’ gemaakt worden en de verbondenheid met jouw merk of product sterk verhogen. Denk bijvoorbeeld aan kleine lopertjes en vinkjes bij het afronden van een betaling. Een klein detail met grote impact op de beleving…

Voice User Interfaces

We hebben Voice Search al een aantal keer besproken, de verwachting is dat 2018 het jaar wordt dat ook de ontwikkeling van Voice User Interfaces flink zal doorzetten. Siri, Cortana, Alexa, Voice User Interfaces worden door de grote techbedrijven al volop ingezet om schermloze gebruikservaringen te bieden. Voorlopers op het gebied van gebruik van voice-technologie durven al een voorspelling aan dat eind volgend jaar 30% van alle gebruikshandelingen met elke vorm van technologie spraakgestuurd zal plaatsvinden.

Toch zijn er ook een paar redenen te noemen dat in bepaalde gevallen de huidige GUI’s, Graphical User Interfaces, de voorkeur blijven houden ten opzichte van spraakgestuurde interactie. Denk aan voice commando’s die je geeft op drukke plekken, wat als sociaal onacceptabel gezien kan worden. Daarnaast is er nog flink wat te verbeteren aan de techniek die ‘begrijpt’ hoe een menselijk gesprek gevoerd wordt. Vergeleken met de informatie die een chatbot begrijpt is het minstens net zo belangrijk dat er een ‘menselijk’ gesprek gevoerd kan worden wanneer je van Voice User Interfaces gebruik maakt. Die optimalisatieslag zal vermoedelijk nog wat langer op zich laten wachten.

Een veranderende rol voor de UX designer

UX design is altijd een vrij ruim begrip geweest, maar het ziet ernaar uit dat de designer zich in 2018 zich meer zal gaan specialiseren richting nieuwe technologieën (augmented reality , AI en virtual reality). De rol van de UX designer wordt daarmee alleen maar groter. Hoewel de rol misschien wat verandert zal een designer echter altijd hetzelfde doel voor ogen, het optimaliseren van elke gebruikservaring om ervoor te zorgen dat user zo snel en eenvoudig mogelijk gestelde doelen kan bereiken.

Wil je meer weten over hoe UX design ook voor jou kan werken en hoe Immense UX trajecten aanpakt? Neem dan contact met ons op via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!