Verhoog de vindbaarheid van je app met ASO

Door Maarten op 24 januari 2015

Verdwalen in de enorme zee van apps is eenvoudig. In slechts een paar jaar zijn er miloenen apps gelanceerd en elke dag komen er meer apps bij. Hier geven we een beknopt overzicht van wat ASO is, de belangrijkste factoren die de positie van een app beinvloeden en een aantal bruikbare tips om het aantal downloads te vergroten.

Appstore Optimalisatie

Ook wel bekend als Appstore Optimization (ASO), oftewel SEO voor apps. Hoewel de concurrentie wat betreft het aantal beschikbare apps groot is, zijn er nog weinig apps geoptimaliseerd om de vindbaarheid te vergroten. Door ASO op de juiste manier toe te passen komt een app hoger in de zoekresultaten van de appstore te staan. Wat weer kan leiden tot meer verkeer naar je app en dus een grotere kans op meer downloads. Bovendien komt je app door ASO ook hoger in de organische mobiele zoekresultaten te staan. Er zijn factoren die invloed hebben op de vindbaarheid waar je wel controle over hebt en factoren waar je geen controle over hebt. 

Waar heb je wel controle over?

  • App titel
  • App zoekwoorden
  • App beschrijving
  • App icoon
  • App updates
  • App screenshots

De titel en het keyword hebben de grootste impact op je ASO.

Geen controle
Op andere factoren heb je zelf weinig tot geen invloed, maar tellen wel mee in je ranking.

  • Totaal aantal downloads
  • Beoordelingen en reviews

Tip: Met marketing en PR kun je bovenstaande factoren een positieve boost geven. Door je promotie in één periode te concentreren, heb je de grootste kans op impact. Lukt het om in de ‘trending apps’ van iTunes te komen, dan word je sneller gevonden waardoor het aantal downloads ook omhoog gaat.

Mogelijke rankingfactoren apps

  • Inkomende links
  • Snelheid app
  • Betrouwbaarheid ontwikkelaar

Verhoog de vindbaarheid van je app 

1. Zet zoekwoorden strategisch in
Probeer een zoekwoord in de titel te verwerken waar veel op gezocht wordt en welke relevant is voor je app. Een beschrijvend zoekwoord kan handig zijn. Bijvoorbeeld Tinder dating app. Daarnaast biedt ook de beschrijving van de app zelf gelegenheid om het zoekwoord toe te voegen. Let hierbij wel op dat je het zoekwoord niet te vaak gebruikt. Dit is tenslotte ook de ruimte waarin je je app kunt ‘verkopen’. Maak je verhaal dan ook niet te technisch, maar beschrijf duidelijk en op een prikkelende manier wat je met de app kunt doen. Voeg het liefst een lijstje met functionaliteiten toe.

2. Kies de naam van de ontwikkelaar slim
Voor de naam van de ontwikkelaar is het verstandig om te kijken naar de bekendheid van de bouwer. Is deze relatief onbekend, maar is de bedrijfsnaam wel populair? Dan kan het voordeliger uitpakken om niet de ontwikkelaar, maar het bedrijf zelf te noemen. Bijvoorbeeld de app van het tv-programma The Voice. Hierbij wordt RTL genoemd als ontwikkelaar en niet Triple-it, het bedrijf die de app gebouwd heeft.

3. Update regelmatig je app
Apps die constant worden vernieuwd en aangapast, scoren hoger in de zoekresultaten. Dit is vergelijkbaar met het frequent toevoegen van nieuwe content bij de reguliere SEO voor websites.

4. Plaats de app in de juiste categorie
De meerderheid van de gebruikers zoekt apps via de algemene bladerfunctie. Dit is maar liefst 58 % bij Android en 63 % van de iOS gebruikers. De categorie is hierbij een belangrijke bladerfunctie. Zorg dus dat je jouw app in de juiste categorie plaatst.

Verhoog het aantal downloads van je app

1. Denk na over je icoon
Het icoon springt meteen in het oog. Een visueel aantrekkelijk icoon verhoogt de klikfrequentie. Een duidelijk herkenbaar symbool werkt goed voor de herkenbaarheid van je merk. Vermijd daarbij woorden in je iccoon, dit is vaak niet leesbaar en hier heb je in de beschrijving van je app al ruimte voor. Tip! Met een mobiele banner kun je de klikfrequentie van verschillende versies van je banner testen.  

2. Gebruik screenshots & video’s
Op de detailpagina heb je de mogelijkheid om screenshots en video’s toe te voegen. Met goede screenshots kun je eenvoudig laten zien wat de gebruiker met de app kan doen. De Play Store biedt zelfs de mogelijkheid om een video toe te voegen. De nieuwe App Store in iOS 6 laat direct bij de zoekresultaten al een screenshot zien, maak hier dus gebruik van! 

3. Verkoop je product
Overtuig gebruikers om je product te downloaden door een vlotte en prikkelende beschrijving toe te voegen. Dit is je eigen uithangbord om je app te verkopen, gebruik dit dan ook en vertrel waarom jouw app onmisbaar is. 

Samengevat

In een app kun je op verschillene manieren zoeken. En bij deze verschillende vormen van zoeken zijn andere factoren van belang. Zorg dat je voor alle drie de zoekopites alle factoren optimaal benut:

- Zoek via de zoekfunctie: denk aan de impact van keywords

- Zoekoverzicht: icoon en afbeeldingen moeten opvallen

- Algemeen bladeren: kies de juiste categorie