Verhoog je brand awareness met engagement-advertenties

Door Maarten op 23 januari 2014

Sinds december vorig jaar heeft Google alle adverteerders toegang gegeven tot engagement-advertenties. Tot die tijd was deze optie enkel beschikbaar voor geselecteerde partners. Wat zijn de voordelen van engagement-advertenties en wanneer is het interessant voor adverteerders om deze vorm van adverteren in te zetten?

Wat zijn engagement-advertenties?

Engagement-ads zijn innovatieve, vindingrijke advertenties die je kunt inzetten om nieuwe klanten te bereiken en je brand awareness te vergroten. Ze zijn gericht op de betrokkenheid van de gebruiker, niet op het aantal klikken of de conversie. De advertenties passen in standaard display units, waardoor ze multi-mediaal inzetbaar zijn. Na een hover-vertraging van twee seconden kun je de advertentie uit laten vouwen tot een groter formaat, video’s of games afspelen, een catalogus weergeven of optie bieden om door te klikken naar een website. De vele creatieve advertentie-formats, zijn afgestemd en geoptimaliseerd om interactie met de gebruikers te stimuleren. 

3 verschillende engagement-ads formaten

1. Standaard uitvouwbare advertentie

Hierbij vouwt de teaser-advertentie uit tot een groter formaat wanneer een gebruiker met de muis boven de advertentie beweegt. Je kunt ervoor kiezen om de video of animatie voor maximaal 30 seconden automatisch af te laten spelen. Of om de gebruiker zelf op de startknop te laten klikken waardoor je een maximale afspeeltijd van 4 minuten hebt. 

De advertenties zijn in onderstaande verhouding van teaser - uitgevouwen versie formaat beschikbaar:

120x600 –240x600, 160x600 – 320x600, 200x200 – 400x200, 250x250 – 500x250, 300x250 – 600x250, 336x280 –672x280, 468x60 – 468x180, 728x90 – 728x270.

2. Hover to play engagement-ads

Bij hover-to-play engagement-advertenties wordt er een video afgespeeld, wanneer je met je muis boven een stilstaande afbeelding beweegt. Gebruik hiervoor de Display Ad Builder in plaats van de DoubleClick optie. Je hebt hiervoor een afbeelding van 300x350 of 336X280 nodig om de advertentie zowel mee te beginnen als te eindigen, en een video om tussen de afbeeldingen door af te spelen. Voeg een call-to-action zoals ‘Hover om te spelen’ of ‘Hover om uit te vouwen’ aan de afbeelding toe om de gebruiker tot actie aan te zetten. 

3. Lightbox

Lightbox engagement-advertenties beginnen in een standaard teaser-formaat, maar vouwen uit tot een schermvullende variant waarbij jouw content naar de voorgrond treedt en de rest naar de achtergrond van je scherm verdwijnt. Voeg in het uitvouwscherm een YouTube video, spel of catalogus toe om de aandacht van de gebruiker te trekken. 

Masthead lightbox

YouTube video’s voeg je toe in de Masthead variant van de lightbox. Maak gebruik van bestaande YouTube Homepage Masthead content, door dit te herbruiken in een lightbox-format.

Google Catalogs in Lightbox

Verbreed het publiek van je geprinte catalogus door deze te digitalizeren en online beschikbaar te stellen in een lightbox-format. Betaal alleen wanneer een gebruiker de catalogus opent en krijg toegang tot het winkelgedrag van je klanten. Gebruikers kunnen producten direct via de advertentie aanschaffen.  

Waarom zou je engagement-advertenties inzetten?

  • Engagement-adverenties bieden verschillende Display Netwerk methodes, zoals de categorie ‘affiniteit’. Hierdoor kun je heel gericht adverteren. 
  • Het cost per engagement (CPE) prijsmodel zorgt ervoor dat je alleen betaalt wanneer de gebruiker zijn betrokkenheid toont. In andere woorden: je betaalt alleen wanneer een gebruiker interesse toont in je boodschap. 
  • Pas na twee seconden hoveren telt Google de betrokkenheid van een gebruiker, of na het tikken op een advertentie op een tablet of telefoon. De vertraging zorgt ervoor dat per ongeluk hoveren niet gerekend wordt als engagement en levert bovendeen hele nauwkeurige rapportages op.
  • Google claimt zelf dat het 10x effectiever is om interactie te genereren met engagement-advertenties.
  • Er is een grotere kans dat klanten daadwerkelijk overgaan tot een aankoop, omdat ze al interesse en betrokkenheid hebben getoond.
  • Of je nu een advertentie op je laptop, telefoon of tablet bekijkt: met engagement-advertenties kun je je gebruikers overal dezelfde ervaring geven. 

Conclusie

Engagement-advertenties zijn erg geschikt om een boodschap over te brengen en interactie met potentiële klanten aan te gaan. Het is interessant om deze vorm van adverteren in te zetten, wanneer je de betrokkenheid van je product of dienst wilt vergroten. Gebruik engagement-adverteren bijvoorbeeld om nieuwe doelgroepen aan te spreken en je brand awareness te verhogen. Engagement-advertenties zijn een goede keuze voor adverteerders die al online resources hebben, zoals video’s of catalogi, of het budget om deze te laten maken.  

Lees meer over het opzetten van een engagement-advertentie op de Google support pagina.

Wil je liever het opzetten van engagement-advertenties uit handen geven? Neem dan contact met ons op via 020 - 737 2421 of info@immense.nl