Verhoog je conversie met Google Shopping 360 graden productafbeeldingen

Door Maarten op 04 maart 2014

Google heeft een nieuwe feature binnen Google Shopping in Amerika gelanceerd: de 360 graden productafbeeldingen. Google Shopping is een ideaal medium om aan potentiële klanten je producten, inclusief afbeelding en prijs, te tonen in Google. De toevoeging van de 360 graden productafbeeldingen zal de online aankopen alleen maar meer stimuleren. Deze ontwikkeling is nog niet beschikbaar voor Europa, maar komt wel snel deze kant op. Tijd om je alvast voor te bereiden dus.

Advertenties op basis van productinformatie

Product Listing Ads zijn op zichzelf staande advertentie-indelingen, die naast de standaard tekstadvertenties en zoekresultaten worden weergegeven. De op CPC gebaseerde advertenties bevatten productinformatie – zoals een afbeelding en een beschrijving – zonder dat daar een zoekwoord voor wordt ingekocht. Google bepaalt op basis van de productfeed op welke zoektermen het product wordt vertoond. Het voordeel hiervan is dat je gericht de zichtbaarheid van bepaalde producten kunt vergroten. Daarnaast is het doorklikpercentage bij deze advertenties vaak hoger in vergelijking met standaardadvertenties. En misschien nog wel veel interessanter: de kans op conversie is veel groter doordat vooraf belangrijke productinformatie wordt weergegeven.

Google Shopping 360 graden

Wanneer een klant naar de winkel gaat voor het aanschaffen van een nieuwe camera, speelgoed voor de kinderen of kleding dan wil de klant deze graag van alle kanten kunnen bekijken. De achterkant van een product kan namelijk net zo belangrijk zijn als de voorkant. De 360 graden feed zorgt ervoor dat je een product ook online van alle kanten kunt bekijken, waardoor er eerder wordt overgegaan tot de aanschaf ervan.

Google Shopping campagne opzetten

Wil je Google Shopping gebruiken, dan moet je een Product Listing Ad (PLA) campagne aanmaken in Adwords. Ook is het nodig om in Google Merchant Center een Google Shopping feed te plaatsen met informatie die je wilt laten zien. Denk aan een productbeschrijving, prijs en afmetingen. PLA’s zijn voornamelijk geschikt voor adverteerders die fysieke producten aanbieden en beschikken over een productfeed.

Lees onze tips voor een succesvolle Google Shopping campagne als je zelf aan de slag wilt gaan. Of neem contact op met Immense en bel 020 - 737 2421 of mail naar info@immense.nl.