Verhoog je vindbaarheid door je producten slim in te zetten

Door Maarten op 18 juli 2014

Wist je dat Google bij het bepalen van de positie in de zoekresultaten rekening houdt met de categorie naam? Een verkeerde benaming kan je duur komen te staan. Google is namelijk flink partijdig bij het toekennen van de relevantie. Om de strijd voor de hoogste positie in de zoekresultaten te winnen, moet je daarom tactisch te werk gaan. Hoe? Door je producten effectief in te zetten.

Zoekwoorden matchen met de categorie 

Ook hierbij geldt dat de juiste zoekwoorden essentieel zijn. Wordt er door de consument bijvoorbeeld gezocht op matrassen, dan staat bij Google de advertentie onder ‘meubelwinkel’ ingedeeld. Dit werkt je in feite tegen in het verhogen van je vindbaarheid. Vaak is het helaas niet het geval dat de categorieen in jouw navigatie exact matchen met de categorie opties van in Google advertenties. Daarom is het zo belangrijk om de data van je product advertentie te optimaliseren.

 

Optimalisatie tips product advertenties

1. Creëer geoptimaliseerde product pagina’s

Maak een aparte pagina op je website voor elk product dat je aanbiedt. Met name zoekacties naar lokale producten leveren een beter resultaat op wanneer jouw website een pagina bevat met die overeenkomt met de zoekactie. Wanneer je echter enkel de productnamen in een opsomming onderaan een algemene productpagina zet, dan wordt dit door Google als minder relevant bestempelt.

V.b. Creëer een aparte pagina voor elk merk en producttype. Verkoop je flat screen tv’s, maak dan een pagina voor elk merk flat screen en het liefst ook een aparte pagina voor het model tv. Wanneer je een groot aanbod hebt is het wel belangrijk om de site gebruiksvriendelijk te houden en een goede mapstructuur aan te brengen.

2. Gebruik geoptimaliseerde afbeeldingen
Gebruik nooit alleen tekst, maar ook afbeeldingen. Met name als het om producten gaat is een afbeelding van belang. Zoekmachines geven zelfs minder waarde aan productpagina’s wanneer deze geen afbeeldingen bevatten. Ook hierbij is het
optimaliseren van data belangrijk. Gebruik de juiste zoekwoorden in file name, vergeet de productnaam niet in de text caption te zetten, gebruik IMG tags met een ALT parameter en zet ook hierin de productnaam.

3. Stimuleer gedetailleerde reviews
Spoor klanten aan om een reactie te geven op je producten. Vraag hierbij om het volledige product te noemen. Aan een reactie als ‘ geweldig product’ heb je namelijk weinig. Wel aan ‘Ik heb de rode Beach Toaster 2.1 gekocht en ben erg blij mee’.

4. Optimaliseer Google Places
Zet bijvoorbeeld je topproducten in Google Places listing. Google Places is de dienst van Google waar je de mogelijkheid hebt om voor je bedrijf een plaatspagina aan te maken. De plaatspagina wordt onder andere weergegeven in Google Maps en Google Search. Vermeld je hier je topproducten, dan worden ook deze zichtbaar.

5. Creëer product video’s
Maak een video van je topproducten en plaats dit op je website. Het werkt nog beter als je hier een apart YouTube kanaal voor maakt en de link verwerkt op je site. Ook hierbij heb je weer ruimte voor een productitel en beschrijving. Gebruik dit dus goed.

6. Benut Google Product Listing Ads
Wanneer je zowel in de organische zoekresultaten en betaalde resultaten met hetzelfde zoekwoord in de zoekresultaten staat is je doorklikfrequentie hoger dan dat je enkel in een van beide te zien bent

7. Vergeet mobiel niet
We blijven het zeggen: maak mobiel een vast onderdeel van je SEO strategie. Veel bedrijven spelen hier nog niet op in, waardoor de concurrentie lager is. Wanneer klanten zoeken naar een bepaald product, heb je een grote kans dat jouw website naar boven komt.

8. Stel documenten met specificaties beschikbaar
Denk aan PDF’s me product specificaties en gebruikshandleidingen. Zeker als deze ook geoptimaliseerd zijn voor SEO helpt dit in de vindbaarheid.