Verhuis je domeinnaam zonder verlies van traffic of rankingpositie

Door Maarten op 03 juni 2015

Je domeinnaam wijzigen kan tricky zijn. Regel je de verhuizing van je website niet goed, dan kun je veel verkeer verliezen, in de ranking zakken of worden pagina's helemaal niet meer gevonden. Sommige bedrijven branden hun vingers er dan ook liever niet aan. Maar wat als je niet anders kan? Met deze tips kun je je domeinnaam veilig verhuizen.

Redenen om je domeinnaam te verhuizen

Je past je branding aan en je oude domeinnaam sluit hier niet meer bij aan

Je breidt je business uit en je huidige domeinnaam is te specifiek

Je wil je mobiele site samenvoegen met de desktop versie 

Veilig je domeinnaam veranderen

Wat de reden voor de wijziging ook is; het is belangrijk om de verhuizing goed aan te pakken, zodat je ranking intact blijft en je geen traffic verliest. Voordat je kunt beslissen welke content mee moet naar je nieuwe domein, is het belangrijk om te weten wat de waarde hier nu eigenlijk van is. Wat voor content staat er nu op je site, wat is er nog relevant en hoe scoort deze content in de rankings? 

1. Inventariseer je huidige content

Met een site audit krijg je inzicht in de SEO status van je pagina’s. Is de pagina vindbaar of heeft een search engine bot misschien problemen om de pagina te bezoeken? Ben je goed bezig, dan doe je al regelmatig een site audit check. Vlak voor een verhuizing is helemaal een vereiste. Een crawler zoals Screaming Frog of SiteCondor zijn hier goed geschikt voor. 

Mogelijke response codes:

  • 200: Er zijn geen problemen om de pagina te bezoeken
  • 301: Bezoekers zijn permanent doorverwezen naar een andere pagina 302: Bezoekers worden tijdelijk doorverwezen naar een andere pagina 404: De pagina bestaat niet meer, bezoekers krijgen een 404 melding te zien.
  • 500: Er is een probleem met de server, toegang tot de pagina is niet mogelijk. 

Op basis van deze analyse weet je welke pagina’s geschikt zijn om mee te nemen. De volgende stap is om de kwaliteit van deze pagina’s te analyseren. 

2. Beslis welke content je mee wilt nemen

Analyseer de kwaliteit van je pagina’s. Dat maakt het makkelijker om te beslissen welke content belangrijk is om mee te nemen en welke niet.

Bekijk:

  • Welke content het beste scoort in de zoekresultaten: is de content ook nog relevant? Dan neem je de pagina mee. 
  • Welke pagina’s het slechtste scoren in de zoekresultaten: niet meenemen of herschrijven
  • Welke pagina’s (waardevolle) backlinks hebben: meenemen 

3. Verplaats je content

Nu je weet welke content je mee wilt nemen, is het belangrijk dat je dit op de juiste manier doet. Op deze manier verlies je de opgebouwde waarde van je pagina’s niet. 

Juiste 301 verwijzing

Pagina’s die je mee wilt nemen naar je nieuwe domeinnaam verwijs je door met een 301 redirect. Dit zorgt ervoor dat zowel bezoekers als de zoekmachine weten dat de pagina is verplaatst naar een nieuwe locatie. Ook wordt de waarde van je vindbaarheid grotendeels doorgegeven aan de nieuwe pagina.

Vertel Google dat je verhuisd bent

Log in op je Google Search Console account (voorheen Google Webmaster Tools) en klik rechts op het tandwielpictogram om een adreswijziging door te geven. De tool test meteen of je 301-redirects geldig zijn.

Werk de XML sitemap bij

Wanneer je URL-structuur verandert, dan moet je de XML sitemap bijwerken. Ook dit kun je doen in de Search Console van Google (crawlen, sitemap).

Geef je liever het werk uit handen?

Wil je de domeinnaam verhuizing liever niet zelf afhandelen? Schakel dan onze experts in. Wij maken de analyse en zorgen dat je domeinnaam veilig wijzigt, zonder traffic te verliezen of achteruit te gaan in de ranking.

Bel Immense via 020 - 737 2421.