Verschil tussen AdWords en AdWords Express

Door Maarten op 16 oktober 2014

Het is niet voor niets dat AdWords door veel bedrijven wordt ingezet. Het biedt volop mogelijkheden om extra verkoop binnen te halen, meer bekendheid te generen, gericht de doelgroep te bereiken en daarbij is het ook nog eens meetbaar. Veel bedrijven weten echter niet waar ze moeten beginnen. Waar moet ik mijn advertenties laten zien? Hoeveel tijd gaat het me kosten? Hoeveel geld kan ik het beste uitgeven? Om een aantal vragen te beantwoorden hebben wij de belangrijkste verschillen tussen AdWord en AdWords Express naast elkaar gezet. Zo kun jij gemakkelijk kiezen welk platform het beste bij de doelen en wensen van jouw bedrijf passen.

AdWords vs AdWords Express: tijd en middelen

AdWords: Als je de tijd hebt om een online campagne te managen – idealiter minstens 15 uur per week – dan is Adwords een mogelijke optie. AdWords geeft je de optie om te adverteren in Google, het Display network en Google Maps. De tijd die je aan je campagne moet besteden om success te behalen hangt af van hoe je de advertenties opbouwt en hoe betrokken je bent. Echter, verwacht wel dat je zelf de zoekwoorden moet uitzoeken, biedingen instellen, advertentieteksten schrijven, de resultaten bijhouden en bijsturen wanneer nodig. Klinkt dit als teveel werk? Overweeg dan om een Google gecertificeerde specialist in te huren die je campagnes beheert. 

AdWords Express: Heb je weinig tijd en wil je snel een campagne opzetten met weinig middelen? Dan is AdWords Express wellicht een betere optie. AdWords Express is ideaal voor bedrijven die graag de campagnes zelf beheren. Met AdWords Express kun je een vast budget instellen, gebaseerd op het type bedrijf waarvoor je wilt adverteren. Google geeft vervolgens een lijst met suggesties voor mogelijke zoekwoorden om te gebruiken in je AdWords Express campagne. Google biedt tevens minimale management en onderhoud. Ook is er een AdWords Express app beschikbaar om eenvoudig de resultaten van je campagnes te bekijken. 

AdWords vs AdWords Express: advertentie mogelijkheden

AdWords: Als je zoekt naar een advertentiemogelijkheid waar je veel kanten mee uit kan, dan zit je bij AdWords goed. Tekst, animatie, statische banners of videobanners, het kan allemaal. Het AdWords platform is ideaal voor bedrijven met meerdere landingspagina’s op hun website en die creatieve advertenties van verschillende formaten willen inzetten. Ook als je A/B wilt testen is AdWords de beste keuze.

AdWords Express: Kies voor AdWords Expres als je het niet erg vindt om weinig keuze in de advertentiemogelijkhen te hebben. Bij AdWords Express kun je namelijk enkel kiezen uit tekstadvertenties. Wel kun je ook gebruik maken van AdWords Express als je geen eigen site hebt. Link de advertenties bijvoorbeeld aan je Google+ pagina voor meer informatie over je bedrijf.

AdWords vs AdWords Express: overige verschillen

Uitsluiting negatieve keywords – Negatieve zoekwoorden uitsluiten is belangrijk in een campagne. Verkoop je bijvoorbeeld op maat gemaakte schoenen van 1000 Euro, dan is het hogere segment je doelgroep. Je wilt dan niet betalen voor een zoekactie naar ‘goedkope schoenen’. Bij AdWords Express heb je geen invloed op het uitsluiten van zoekwoorden. In Google AdWords echter wel, het kan je dus een hoop geld besparen.

Conversies bijhouden – Een groot nadeel van Adwords Express is dat je de conversie niet kunt bijhouden en dus ook het rendement op je investering niet. Je kunt enkel het aantal kliks en impressies meten, niet wat dit daadwerkelijk oplevert. In Google Adwords kun je echter wel conversie tracking aanzetten. 

Haal meer uit AdWords

Immense heeft Google Gecertificeerde specialisten in dienst die jouw Google Adwords Campagne kunnen opzetten, managen en bijsturen waar nodig. Neem bij interese contact op via 020 - 737 2421 of info@immense.nl