Verspil jij je tijd aan deze SEO onzin?

Door Maarten op 08 januari 2015

Door de jaren heen is SEO flink veranderd. Wat voorheen wel werkte, werkt nu niet meer. Sommige oude technieken zullen niet alleen je bereik stagneren, maar zorgen zelfs voor een daling. Pas jij deze achterhaalde SEO adviezen nog toe?

Fout 1: Meer links betekent een hogere ranking

Veel bedrijven staren zich nog steeds blind op het aantal backlinks bij het toepassen van linkbuilding. Hoewel dit vroeger misschien werkte, kunnen sites met weinig backlinks tegenwoordig ook goed ranken. 

Hoe kan dit?

Omdat de backlinks die deze sites hebben van hoge kwaliteit zijn. Met de laatste Google Penguin update is de relevantie van links vele malen belangrijker dan de kwantiteit.

Lees ook: 5 minder bekende linkbuilding fouten

Fout 2: SEO-content draait alleen om zoekwoorden

“Als ik wil scoren op ‘Goedkope wintersport vakantie’, dan hoef ik alleen maar deze zin op mijn pagina te plaatsen. ” Helaas werkt het niet zo, alleen de juiste zoekwoorden toevoegen is niet genoeg. Gelukkig maar, anders zouden we overspoeld worden met onzin teksten waar een zoekwoord in verwerkt is.

Lezers krijgen al zoveel informatie te verwerken, dat we steeds kieskeuriger worden. Informatie moet iets toevoegen en van hoge kwaliteit zijn. Is dit niet het geval, dan wordt de informatie niet als relevant beschouwd. En dat is nu precies wat Google wel wil; relevante zoekresultaten weergeven. En Google wordt steeds slimmer in het bepalen van deze relevantie.

Zo heeft Google precies door wanneer dit niet het geval is. Is jouw informatie zo interessant dat de inhoud gedeeld wordt? Nemen lezers actie na het lezen van je tekst? Blijven ze verder lezen bijvoorbeeld, of klikken ze snel weg van je site? Denk na over de impact van je tekst op een lezer, niet hoeveel zoekwoorden je hebt toegevoegd.

Lees ook: De nieuwe regels voor keyword density

Fout 3:  Veel pagina’s trekt meer bezoekers

Als je meer bezoekers wilt, dan moet je meer content creëren. Toch? Deze gedachte is niet geheel fout. Hoe meer content je biedt, hoe meer mogelijkheden je hebt om bezoekers aan te trekken. Echter is de kwaliteit van de content hierbij doorslaggevend. Het heeft geen zin om alle content maar op je site te zetten onder het mom van ‘hoe meer hoe beter’. Slechte content kan je ranking zelfs negatief beïnvloeden. Kies er dan liever voor om meer tijd te steken om kwalitatief goede content te creëren.

Lees ook:10 tips voor een succesvolle landingspagina

Fout 4: Alleen lange teksten scoren

Wederom geldt ook hierbij dat kwaliteit belangrijker is dan de hoeveelheid. Lange teksten geven alleen meer mogelijkheden om de relevantie te bepalen. Dit betekent echter niet dat lange teksten automatisch beter scoren. Ook wordt er vaak vergeten dat content niet alleen tekst is. Met afbeeldingen en video’s kun je de vindbaarheid ook verhogen. Een korte tekst in combinatie met andere content kan dus zomaar beter scoren dan een lange lap tekst. 

Fout 5: Een hoge ranking zorgt voor meer traffic

Helaas, een hoge positie in de zoekresultaten betekent niet dat je ook daadwerkelijk meer bezoekers krijgt. De volgende stap is ervoor zorgen dat gebruikers daadwerkelijk klikken op je link. Dit ervan uitgaande dat je een zoekwoord hebt gekozen waar mensen op zoeken. Zonder zoekvolume kun je nooit de bezoekersaantallen verhogen.

Tip 1: Zorg dat je het juiste zoekwoord gebruikt waar daadwerkelijk op gezocht wordt. Lees ook: Zoekwoord kiezen? Vermijd deze veelgemaakte fouten 

Tip 2: Scoor je hoog in de zoekresultaten met een zoekwoord waar je volume op kunt scoren? Schrijf dan een prikkelende titel en overtuigende meta-beschrijving. Hiermee verhoog je de klikfrequentie en dus de kans dat gebruikers werkelijk je site bezoeken. Lees ook: Meer bezoekers? Verander je titel! 

....Maak jij je schuldig aan bovenstaande fouten, maar heb je geen tijd of zin om je SEO aan te passen?

....Heb je al onze adviezen opgevolgd, maar scoor je nog steeds laag in de ranking?

Schakel onze hulp in! Mail naar info@immense.nl en wij zorgen voor een betere vindbaarheid.