Voortaan biedt Google met Viewable Impressions de optie om alleen te betalen voor advertenties die ook daadwerkelijk bekeken zijn. Dat liet Google donderdag weten op de Inside Adwords blog. Google maakt met de nieuwe meetwijze als eerste een stap in de digitale advertentie wereld.
Het is inmiddels allang geen geheim dat niet alle online advertenties in beeld komen. Dit omdat ze op een plek geplaatst worden waar gebruikers ze niet kunnen zien, bijvoorbeeld advertenties die onderaan een site geladen worden. Nu maakt Google het mogelijk om enkel te betalen voor advertenties die wel gezien worden en aan de IAB/3MS standaard voldoen. Volgens deze standaarden telt een advertentie pas als gezien, als deze minimaal één seconde voor minimaal 50 procent in beeld is geweest.
De nieuwe technologie meet niet alleen wanneer een advertentie zichtbaar is, maar ook welk deel van de advertentie te zien is. Volgens Google zien ze al verbetering in de resultaten van advertenties gebaseerd op Viewable Impressions. Wat niet gek is, advertenties die daadwerkelijk gezien worden leveren logischerwijs ook meer reacties op.
Onder de campagne-instellingen van Google AdWords is de nieuwe biedstrategie toegevoegd: naast richten op klikken of conversies, kun je nu ook bieden op vertoningen. Je kunt hierbij aangeven dat je wilt optimaliseren op Viewable Impressions.
Bekijk voor de uitgebreide handleiding de Google support pagina of bel Immense via 020 - 737 2421 en mail naar info@immense.nl.