Voice Search, een aantal facts & figures

Voice Search, een aantal facts & figures Door Maarten op 24 juni 2019

Voice search heeft het huidige digitale Umfeld stevig in z’n greep. Marketeers zijn aan het uitvinden of en hoe Voice het beste ingezet kan worden voor hun business. The big boys gebruiken het digitale speelveld om hun Microsoft, Google, Apple en Amazon Assistants aan het grote publiek te slijten. Maar hoe wordt Voice op dit moment eigenlijk door de gebruiker benut? Een aantal facts & figures op een rij om de impact van Voice op het dagelijks gebruik tastbaar te maken.

Voice Search, hoe wordt het gebruikt?

Gebaseerd op internationale cijfers en onderzoek op de Amerikaanse markt van Microsoft, maakt ongeveer driekwart van alle smartphone bezitters gebruik van een digitale assistent. Van dezelfde groep gaf 35 procent aan weleens een ‘voice search’ uitgevoerd te hebben via een smart speaker.

Als het gaat om marktaandeel lopen Google met de Assistant en Apple’s Siri met ieder 36% gelijk op. Gevolgd door Amazon Alexa (25%) en Cortana van Microsoft (19%). Deze getallen geven het gebruik weer van de digital assistants, het zegt verder niets via welke devices deze assistants ingezet worden. Cortana wordt bijvoorbeeld voornamelijk via desktop ingeschakeld, Google Assistant is bereikbaar via ruim een miljard smartphones en Amazon is daarentegen weer voorloper op de markt voor smart speaker hardware.

Waarvoor raadplegen we smart speakers?

Wanneer we cijfers over Voice lezen en interpreteren wordt er meestal niet expliciet bij vermeld of het om smart speakers of smartphones gaat. Ook in bovengenoemd onderzoek komt dat niet helemaal uit de verf, maar Microsoft geeft in de context van het bespreken van smart speaker opties de volgende lijst van hoe we voice toepassen in ons dagelijkse leven:

  1. Een snel weetje opzoeken (68%)
  2. De route vragen (65%)
  3. Een bedrijf zoeken (47%)
  4. Onderzoek naar een product of service (44%)
  5. Een boodschappenlijst maken (39%)
  6. Producten of diensten vergelijken (31%)
  7. Items aan een winkelwagen toevoegen (26%)
  8. Een aankoop doen (25%)
  9. Een klantservice contacten (21%)
  10. Geven van feedback op een product (19%)

Het feit dat antwoorden als ‘productvergelijking’ hierin terugkomen geeft duidelijk aan dat respondenten digital assistants in hun hoofd hadden en niet per se alleen de smart speaker. Het is belangrijk om dit in elke context over digital assistants duidelijk te specificeren om precies te duiden waarover gesproken wordt.

Opvallende smart speaker cijfers

Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat medio 2019 al bijna 45% van de respondenten inmiddels een smart speaker heeft. Vorig jaar was dat nog 23%, een forse stijging dus in slechts 1 jaar tijd. Een aanvullende 26% heeft ook nog eens aangegeven er dit jaar een te kopen.

Lag de koopintentie van een Google Home smart speaker vorig jaar nog op 57%, dit jaar is dat cijfer gedaald naar een magere 17%. Daarentegen is het voornemen om de Echo van Amazon aan te schaffen juist is gestegen, van 38 naar 43% dit jaar. Het kan natuurlijk zo zijn dat de een groot deel van de groep die vorig jaar aangaf een Google Home device te kopen dit ook daadwerkelijk gedaan heeft, maar dat wordt niet duidelijk uit het onderzoek. Het is in ieder geval een meer dan opvallende ontwikkeling, zeker ook omdat de intentie om een Google Home Mini aan te schaffen niet lijdt onder verminderde interesse.

Privacy issues rondom de digital assistant

Uit hetzelfde onderzoek blijkt verder dat de producenten van digital assistants nog niet in staat zijn alle zorgen rondom de privacy weg te nemen. Bijna de helft van de ondervraagden heeft het gevoel dat hun privacy niet volledig gewaarborgd is. Na wat doorvragen blijkt dat respondenten bang zijn dat hun persoonlijke informatie niet veilig is en dat ze actief worden afgeluisterd en/of worden opgenomen bij het gebruik van de smart speaker. Niet helemaal onterecht natuurlijk, gezien de onthullingen over Amazon medewerkers die naar Alexa opnamen luisterden. Wel met de intentie om voice spraak & herkenning beter te begrijpen, maar toch…

Een laatste aandachtspunt, maar voor retailers ongetwijfeld het meest interessant, is de koopbereidheid via een digital assistant. Uit onderzoek blijkt dat ruim 40% van de ondervraagden weleens een aankoop heeft gedaan met hulp van een digital assistant. Een kwart van de overige 59% gaf aan zeker geïnteresseerd te zijn om in de toekomst aankopen te doen via dat kanaal.

De implicaties voor retailers

Zowel consumenten als retailers zijn ervan overtuigd dat smart speakers en digital assistants binnen een paar jaar een niet meer weg te denken verkoopkanaal is. Het logische gevolg is dat marketeers aan de bak moeten (mocht je als marketeer nog niet aan Voice denken dan wordt echt eens tijd wat dieper die materie in te duiken) om hun producten en diensten ‘Voice ready’ te maken. Experimenteren met smart speakers om hun merk en content zo goed mogelijk via voice te presenteren is een mooie uitdaging voor elke retailer die met meer dan een schuin oog naar de nabije toekomst kijkt!

Mocht je meer willen weten over Voice Search en de mogelijkheden voor jouw business? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!