Voice Search update, Google vs. Microsoft

Voice Search update, Google vs. Microsoft Door Maarten op 10 oktober 2017

Eerder dit jaar schreven we over Voice Search en de toepassingen ervan. We gingen er in dat stuk vanuit dat Google moeiteloos haar dominante positie op dat vlak zal behouden. Maar is dat wel een terechte aanname? Het continue veranderende speelveld van online marketing biedt wellicht ook mogelijkheden voor andere platformen als Bing om de strijd aan te gaan met Google.

Voice Search, een kwestie van techniek?

De meest recente statistieken laten zien dat Google wereldwijd een marktaandeel van 77% heeft, tegenover 8% van Bing. Toch zien we af en toe mooie cijfers van Bing, zeker als het gaat om de efficiency van advertising campagnes, maar het lijkt er vooralsnog niet op dat de Microsoft zoekmachine een echte bedreiging voor Google gaat vormen. In ieder geval niet op de korte termijn.

Efficiënte spraakherkenning

Een manier om de strijd aan te gaan met de zoekmachinegigant is om voorop te lopen als het gaat om nieuwe ontwikkelingen. Voice Search biedt wat dat betreft hoop. Onderzoek eerder dit jaar wees uit dat de Microsoft technologie Switchboard, gericht op spraakherkenning, slechts een foutmarge had van 5,1%, uitzonderlijk laag voor techniek die nog redelijk in de kinderschoenen staat. Daarbij overigens wel opgemerkt dat spraakherkenning en stemherkenning volstrekt verschillende begrippen zijn. Spraakherkenning is het begrijpelijk maken van woorden, stemherkenning gaat verder door ook de persoon achter de woorden te herkennen. De strategie achter deze techniek zal weleens de doorslag kunnen geven wie de slag om de gebruikers van Voice Search gaat winnen.

Microsoft digital assistant

De digital assistant van Microsoft, Cortana, bereikt ongeveer een half miljard gebruikers doordat het in Windows ondersteunende apparatuur is verwerkt. Deze digital assistant is er al op ingericht om spraakgestuurde vragen te beantwoorden. Daarnaast wordt er momenteel ook getest met het versturen van pushberichten als ‘Wilt u weten welk nummer er nu afspeelt?’. Het lijkt wat opdringerig, maar gebruikers zullen Cortana vooral opmerken wanneer ze daadwerkelijk antwoord willen krijgen op een vraag. Door de verspreiding van Windows 10 en de meest recente versie van de Edge browser kan Microsoft haar Voice Search technologie breed onder de aandacht brengen. Door het gebrek aan massale omarming van Microsoft hardware wordt deze positieve ontwikkeling echter weer wat afgeremd.

Focus op hardware strategie

Apple heeft een flinke greep op de hard- en softwaremarkt met de iPhone en verschillende andere Apple devices. Google heeft altijd gefocust op het Android besturingssysteem om haar diensten te verspreiden. De ontwikkeling van de Google Pixel smartphone en de recente overname van HTC zijn tekens dat Google haar focus ook duidelijk op hardware legt. Voor Microsoft is het een uitdaging om ook een stuk van de mobile hardware taart te bemachtigen. Het zijn met name de partnerships met Amazon (integratie met de succesvolle Echo speakers), Spotify en het verder uitbouwen van het eigen Skype die ervoor moeten zorgen dat meer gebruikers Cortana moeten leren kennen en zo in aanraking zullen komen met de Microsoft variant van Voice Search.

Cortana kan het verschil maken

De functie van Voice Search is voor Google en Microsoft uiteraard hetzelfde, toch zijn er in de uitwerking en resultaten een aantal verschillen te benoemen:

  • Met de ondersteuning van Switchboard presteert Cortana op het vlak van spraakherkenning beter dan Google Assistant. Ook al is het verschil marginaal, wanneer je als gebruiker aan het begin van het proces al goed begrepen wordt ben je al een heel eind op weg naar een gedegen resultaat op jouw vraag.
  • Zakelijke ondersteuning. Cortana helpt als assistant niet alleen met zoekmachineresultaten, met volledige toegang tot het Windows besturingssysteem kan het moeiteloos opgeslagen documenten vinden met spraakgestuurde opdrachten. Een echte time-saver.
  • Wanneer je als gebruiker op een device bent ingelogd via Windows dan levert Cortana scherpe contextuele resultaten, vooral gebaseerd op locatie en tijd. Google Assistant bezit deze eigenschap momenteel nog niet.

Helaas voor Microsoft levert het werken met Cortana momenteel nog wel een grote ‘maar’ op. Cortana is sterk in het leveren van een direct (contextueel) antwoord op een vraag, maar wanneer het een lijst van zoekresultaten betreft zijn de resultaten van Bing nog niet om over naar huis te schrijven. De Voice Search resultaten van Google zijn ook niet foutloos, maar de betrouwbaarheid en consistentie van laatstgenoemde zijn op dit moment nog wel doorslaggevend voor de kwaliteit van het gebruik. Met de nieuwe samenwerking tussen Microsoft en Amazon krijgt Cortana toegang tot meer kanalen om een breder publiek te bereiken, iets wat het verfijnen van de opgeleverde resultaten alleen maar ten goede zal komen.

Wil je meer weten over Voice Search en andere mogelijkheden om online advertising optimaal in te zetten voor jouw bedrijf? Neem contact op met Immense, we vertellen je er graag meer over!