Wat gebeurt er als je bezoekers met U aanspreekt? Het zal je verbazen

Wat gebeurt er als je bezoekers met U aanspreekt? Het zal je verbazen Door Maarten op 18 juni 2015

Veel van onze klanten twijfelen of ze bezoekers met je of u moeten aanspreken. Eenlastigekeuze…

En belangrijke.

Kies je verkeerd, dan loop je kans dat jouw doelgroep zich helemaal niet aangesproken voelt.

Dat kan je omzet kosten!

Wij geven je in dit artikel tips om je te helpen een keuze te maken tussen de je- en u-vorm.

Misvattingen van de u-vorm – en waarom je dit niet moet doen

“Ik wil professionaliteit uitstralen en daarom kies ik voor u”

“Mijn doelgroep zijn hoger opgeleiden professionals”

“De je-vorm is onbeleefd”

“Mensen die je niet kent, spreek je met u aan. Ik ken mijn websitebezoekers niet”

FOUT!

Allen gedateerde opvattingen die vroeger misschien golden, maar nu zeker niet meer. 

Wat de u-vorm wel doet;

  • Het vertraagt het lezen van een tekst
  • Het maakt formeler en schept afstand
  • Het is onpersoonlijk
"Respect zit niet in het woord u"

Net als dat iemand zich niet welkom voelt door simpelweg het woord welkom te gebruiken. Zo zorgt het woord u ook niet magisch voor respect of vertrouwen. 

Ben je bang dat je te joviaal overkomt?

Dan heeft dat meer met de rest van je tone-of-voice te maken dan met de aanspreekvorm. 

Creëer een persoonlijke tone of voice – en verbeter je klantenbinding

Je wilt dat klanten die je site lezen, hetzelfde gevoel krijgen als klanten die jou persoonlijk spreken.

Hoe doe je dat?

Door je hele site te schrijven in je eigen stijl. Jouw stemgeluid moet duidelijk zijn. Dit heb je NODIG om klanten op een natuurlijke manier te overtuigen.

Dit noem je een tone of voice. De keuze voor je of u is onderdeel van je tone-of-voice. 

Is die van jou vrolijk, vriendelijk, speels, arrogant, serieus, brutaal, charmant of juist iets heel anders? 

Wat is nu beter, je of u? 

U is niet per definitie fout…

In sommige gevallen wil je juist een afstand creëren. Banken doen dit bijvoorbeeld vaak.

Wat de beste aanspreekvorm is hangt af van de context. Laat je keuze afhangen van de lezer en jouw eigen identiteit.

Wie is je doelgroep?

Bestaan jouw klanten voornamelijk uit ouderen mensen die de u-vorm gewend zijn? Grote kans dat je ze in een persoonlijk gesprek of aan de telefoon ook met u aanspreekt. Hou dit dan ook aan op je site.  

Je vraagt je misschien af;

Wat er gebeurt als je iemand aanspreekt met je, als hij of zij liever u had gelezen?

Iemand voelt zich misschien beledigd. Je kunt je dan afvragen of deze bezoeker wel daadwerkelijk tot jouw doelgroep behoort. Of wellicht klopt de rest van je tone of voice niet. 

In de meeste gevallen gebeurt er echter weinig.

Is de rest van je verkooppraatje strak in orde? Zeg je de juiste dingen om een klant te overtuigen? Dan maakt het ook voor die klant niet veel uit dat de u-vorm ontbreekt. Het product, dat is wat ze willen!

"In de meeste gevallen adviseren wij om voor de je-vorm te kiezen"

Ik zal je vertellen waarom;

Voordelen van een persoonlijke tone of voice:

  • Klanten vinden je sympathieker
  • Het schrijft makkelijker
  • Het leest natuurlijker
  • Je bent overtuigender

Welke vorm past bij jou? 

Voor welke je vorm je ook kiest: het is belangrijk dat hij bij jou of jouw bedrijf past.

Spreek je klanten in het echt ook met je aan? Dan is het logisch om dit ook op je website te doen. En andersom geldt hetzelfde.

Vind je het nog steeds lastig om te kiezen tussen je en u?

Vraag dan advies aan onze contentspecialist en mail naar info@clivkvin.nl