Wat je moet weten over content marketing

Door Maarten op 01 mei 2014

Contentmarketing is niet nieuw. Toch zijn er maar weinig organisaties die goed nadenken over de content die ze willen aanbieden. Een gemiste kans. Consumenten hebben namelijk steeds meer behoefte aan relevante informatie voordat ze een aankoop doen. En omdat content delen tegenwoordig zo makkelijk is, wordt het veelvuldig gedaan. Om als bedrijf op te vallen is het dus extra belangrijk om content marketing goed aan te pakken. Zo zet je content marketing slim in!

Wat is content marketing?

Contentmarketing is inhoud creëren die bezoekers aantrekt. Door je als deskundige te profileren trek je meer klanten aan. Dit doe je door relevante content via de juiste kanalen aan te bieden om zo de binding met je doelgroep te vergroten. Het doel is natuurlijk om klanten aan te zetten tot actie. Bij content marketing denk je van tevoren na over welke actie je wilt dat klanten ondernemen. Hier pas je je content marketingstrategie op aan. Content marketing is eigenlijk in twee basisprincipes samen te vatten: luisteren naar de behoefte van je doelgroep en waardevolle content creeren die hierop inspeelt.

Hoe zet je content marketing in?

De truc van content marketing is om in contact te komen met je doelgroep, zonder dat je hen opdringt om iets te kopen. Door relevante informatie en kennis te verspreiden over je bedrijf en producten bijvoorbeeld. Je wilt ervoor zorgen dat mensen naar jou toe komen in plaats van andersom. Je maakt vooral geen reclame, maar laat op een aantrekkelijke manier weten hoe consumenten jouw producten of dienst kunnen gebruiken. Je geeft klanten inspiratie en kennis die ze nodig hebben om tot een goede keuze te komen. Leunden we voorheen op producten en diensten die centraal stonden, ligt de focus nu meer op relevantie en toegevoegde waarde van de content die je aanbiedt. En dat moet ook wel, want de consument is steeds kritischer. Alle content moet daarom aansluiten op de behoefte van de consument. Of dat nu een video, blog of tweet is. Reclameleuzen maken plaats voor informatieve en vermakelijke verhalen. Hierbij is het wel belangrijk dat er een duidelijke call-to-action’ in de content zit verwerkt. Oftewel, dat de lezer wordt gestimuleerd om een actie te ondernemen zoals het aanvragen van informatie of kopen van een product. Indirect maak je dus toch reclame, maar op een vriendelijkere manier dan een gelikt verkooppraatje. Goede content is echter niet genoeg. De content moet ook vindbaar zijn voor de doelgroep en daarmee dus ook zoekmachine vriendelijk. Daarbij wil je dat de content ook de doelgroep bereikt, dit kan bijvoorbeeld door de inzet van social media. Al deze aspecten neem je mee in je content marketingstrategie.

De 5 W’s

Je doelgroep kennen is een eerste vereiste voor een goede strategie. Dit is dan ook de eerste stap die in communicatieplannen wordt gemaakt en ook voor content marketing effectief ingezet kan worden. Frankwatching publiceerde een interessant artikel over de 5 W’s van content marketing: wie, wat, wanneer, waar en waarom. 

De basiselementen van content marketing

Met content bedoelen we de vorm en inhoud van een boodschap. Goede content is de basis van content marketing. Bekijk ook eens onderstaande infographic. Hierin staan alle basiselementen van content marketing op een rijtje.