Welke impact heeft Voice Search op SEO?

Welke impact heeft Voice Search op SEO? Door Maarten op 19 februari 2019

Zoekmachine technologie ontwikkelt zich de laatste jaren steeds sneller waarbij Google verschillende zoekmachine updates uit heeft gerold om haar gebruikers kwalitatieve, relevante zoekresultaten te bieden. Voice Search wordt hierin steeds belangrijker. In dit blog gaan we dieper in op de mogelijke impact van Voice Search op jouw SEO activiteiten en wat je zelf kunt doen om aan te haken bij deze onvermijdelijke trend.

Voice Search wint aan populariteit

Het is tegenwoordig niet ongewoon om mensen om je heen te zien die tegen hun smartphone of andere mobiele devices praten met het doel taken voor ze uit te voeren. Een duidelijk signaal dat Voice Search meer en meer deel uitmaakt van ons dagelijkse leven. Niet gek wanneer je bedenkt dat Voice Search technologie, mits goed toegepast uiteraard, gebruikers tijd bespaart en daarom een dominante trend aan het worden is. Drie generieke elementen die nu rondom het begrip Voice Search te noemen zijn:

  • Nauwkeurigheid wordt steeds beter
  • Steeds meer huishoudens beschikken over Voice Search toepassingen
  • Het aantal voice gestuurde zoekopdrachten neemt snel toe

Dit alles betekent dat Voice Search technologie voor een groter gedeelte bepaalt hoe we met onze SEO inspanningen moeten omgaan. Laten we de belangrijkste factoren eruit lichten.

Nauwkeurigheid blijft een issue

Om maar gelijk met een keerzijde van Voice Search te beginnen (zodat we hierna al het moois kunnen opsommen!), nauwkeurigheid van de antwoorden is een belangrijk aandachtspunt wil Voice Search op de lange termijn succesvol zijn/blijven. Voornaamste reden voor deze kritische houding is het aantal verschillende bronnen waaruit de zoekresultaten van een Voice Search opdracht worden samengesteld. Direct bepalen of deze antwoorden betrouwbaar zijn is dan ook niet eenvoudig.

Verkrijgen en analyseren van data is een proces dat binnen Voice Search duidelijk nog in beweging is. We zullen er als gebruikers en als SEO specialisten op moeten vertrouwen dat de parameters waarop de resultaten van Voice worden bepaald steeds nauwkeuriger worden vormgegeven. En waardoor de daarmee verkregen zoekresultaten ook steeds verder geoptimaliseerd worden.

Natuurlijke long-tail keywords

Als SEO specialist kun je goed inschatten waar gebruikers naar zoeken als ze Google of een andere zoekmachine raadplegen. Binnen de context van Voice Search moet je je dus ook kunnen verplaatsen in wat gebruikers zullen zeggen wanneer ze via de Smart Assistant, Alexa of Siri naar producten, diensten of algemene informatie op zoek zijn. Analyse van inmiddels beschikbare data laat zien dat gebruikers geneigd zijn natuurlijke zinnen te formuleren bij een spraakgestuurde zoekopdracht.

Dat betekent logischerwijs ook dat content geoptimaliseerd dient te worden volgens de geldende grammaticale richtlijnen. Klinkt logisch, omdat dat sowieso moet, maar voor Voice is het helemaal een must om je te richten op natuurlijke, goedlopende zinnen die we ook in ons dagelijkse leven gebruiken. Dit zal de kans om hoog te ranken op bepaalde focus keywords drastisch verhogen.

Featured snippets

Het is dus uitermate belangrijk ‘natuurlijke content’ te gebruiken. Net zo belangrijk is het echter om ervoor te zorgen dat deze content in een korte samenvatting beschikbaar is voor zoekmachines wanneer ze door jouw site scrollen. Het creëren van een featured snippet, ook wel omschreven als ‘positie 0’ is daarvoor dé oplossing.

Uit onderzoek blijkt dat het gemiddelde Voice Search zoekresultaat ongeveer 29 woorden lang is. Geen hogere wiskunde dus om voor elke pagina ergens boven de fold voor een kort stukje tekst te zorgen die de overige content op die pagina goed weergeeft. Wanneer je in deze zin ook nog eens de eerder genoemde long-tail focus keywords kan verwerken dan moet het heel gek lopen wil Google dit niet meenemen in de belangrijkste Voice Search zoekresultaten voor dat specifieke keyword.

Positieve effecten van review sites

Uit vrij recent onderzoek van Moz blijkt dat de aanwezigheid van online reviews meer en meer bepalend wordt bij het verkrijgen van toprankings binnen zoekmachines. Niet alleen zichtbaarheid op deze platformen is essentieel, ook het zodanig formuleren van content zodat het ook geschikt is voor Voice Search opdrachten is key om review sites SEO technisch optimaal voor je te laten werken. Denk bijvoorbeeld aan bekende review sites als TripAdvisor, Google My Business, Trustpilot, Hotels.com etc.

Toevoegen van een FAQ pagina

Een FAQ pagina is een van de belangrijkste elementen binnen jouw website wil je op zichtbaarheid goed scoren. Helemaal als het gaat om het behalen van Voice Search topresultaten. Niet heel gek wanneer je bedenkt dat veelgestelde vragen perfect aansluiten op de manier waarop gebruikers hun zoekopdrachten formuleren met hoe, wat, waarom en waar. Wanneer je als SEO expert zo volledig en nauwkeurig mogelijk de vraag en het antwoord op deze vraag kunt reproduceren dan is de kans aanzienlijk dat jouw content terugkomt in Voice gerelateerde zoekresultaten (en is het uiteraard ook gewoon goed voor jouw SEO inspanningen in het algemeen).

Microdata voor lokale SEO

Voice Search leent zich uitstekend voor het zoeken naar producten en diensten op een bepaalde locatie of binnen een bepaald gebied. Het dichtstbijzijnde restaurant, de goedkoopste schoenen van het merk dat je écht moet hebben of de filmagenda van jouw favoriete bioscoop, allemaal content die je als bedrijf paraat moet hebben voor voice gestuurde zoekopdrachten. Een goede manier om deze lokale informatie zo snel mogelijk beschikbaar te maken voor zoekmachines is het gebruik van microdata. Samen met ‘lokale’ SEO inspanningen helpen microdata jouw website te optimaliseren voor Voice Search zoekresultaten.

Kortom, met de explosieve toename van het aantal Voice Search gerelateerde zoekopdrachten is het voor elke ondernemer/SEO specialist een must om de website ‘voice ready’ te maken. Verder is het interessant om te zien welke rol Voice Search gaat spelen in het geheel van SEO-tactieken en marketingstrategieën en of (of beter gezegd, wanneer) voice de tekstgebaseerde zoekresultaten voorbij gaat streven. Dat gegeven is nog onzeker, wat wél zeker is, is dat je nu direct kunt beginnen met het winnen van de slag om de Voice Search gebruiker!

Wil je meer weten over Voice Search en de toepassingen die interessant zijn voor jouw business? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we gaan graag met je in gesprek!