Welke invloed heeft neural matching op jouw SEO strategie?

Welke invloed heeft neural matching op jouw SEO strategie? Door Maarten op 27 januari 2020

Iedereen kent het probleem. Je zoekt iets via Google, maar je vindt niet precies de juiste woorden vinden om je zoekopdracht vorm te geven. Of de zoektermen zitten nog wat dieper weg, meer in het onbewuste, en je hoopt door het gebruik van bepaalde termen dat Google je de juiste voorzet geeft. Met RankBrain heeft Google al een aantal jaren geleden geprobeerd dit probleem te tackelen, met de komst van neural matching moeten de laatste gaten opgevuld worden.

Wat is het verschil tussen RankBrain en neural matching?

In 2015 werd het RankBrain algoritme geïntroduceerd om relevante zoekresultaten te creëren, gebaseerd op gegevens van de gebruiker. Denk aan iemands zoekgeschiedenis of locatiegegevens die gecombineerd worden met reeds bestaande zoekfactoren waarop zoekresultaten geordend worden (keywords, linkprofiel, kracht van content). Die combinatie levert in de regel relevantere zoekresultaten op.

Stel je bent geïnteresseerd om ergens te gaan tennissen en je hebt al even gezocht op de site van de Nederlandse Tennisbond en een paar andere tennis gerelateerde sites. Als je vervolgens zoekt op ‘sportvereniging Amsterdam’ dan zal RankBrain op basis van jouw zoekhistorie eerst een aantal tennisverenigingen in Amsterdam opgeven als zoekresultaat. Ook al heb je de meer algemene zoekterm ‘sportvereniging’ gebruikt.

Neural matching

Neural matching werkt eigenlijk precies de andere kant op. Die AI techniek maakt gebruik van zogeheten ‘super synoniemen’, waarbij je op een combinatie van woorden of een concept zoekt en je vervolgens de matchende term gepresenteerd krijgt. Logischerwijs vergroot neural matching de scope van woorden waarmee je als bedrijf zichtbaarheid kunt creëren, doordat artificial intelligence in deze context toegepast kan worden op legio woorden en concepten.

Op dit moment wordt RankBrain door Google gebruikt voor alle zoekopdrachten, terwijl neural matching op ongeveer 30% wordt toegepast. Google geeft daarmee dus nog steeds de voorkeur aan keyword matching en laat neural matching soms een rol spelen wanneer de zoekopdrachten wat minder duidelijk omschreven zijn.

Wat betekent dit voor jouw SEO strategie?

De waarde van longtail keywords is onmiskenbaar. Het is al vaak beschreven dat het lastig, zo niet onmogelijk is om een pagina goed te laten ranken op ‘handschoen’ vanwege het hoge zoekvolume en je daarnaast geen idee hebt waar een bezoeker specifiek naar op zoek is. Optimaliseren van ‘waterdichte handschoen met open vingers’ is vanwege het lagere zoekvolume waarschijnlijk een stuk eenvoudiger en relevanter omdat de zoekopdracht een stuk gerichter is. Dit is een voorbeeld voor meer traditionele keyword strategieën. Neural matching gaat dus meer over de relevante pagina’s die Google uitlevert wanneer de gebruiker niet goed kan omschrijven naar welke handschoen hij/zij precies op zoek is.

Deze onomkeerbare trend betekent natuurlijk niet dat keyword focus onbelangrijk is. Het doel van elke content marketeer is uiteraard nog steeds om een pagina te optimaliseren zodat er een juiste match ontstaat tussen keywords en de content op die pagina. Optimalisatie van zoekwoorden zorgt ervoor dat bezoekers bij jou uitkomen wanneer ze duidelijk aangeven waar ze naar op zoek zijn. Weten ze dat niet precies, dan helpt Google een handje en gebruikt neural matching om hun zoekintentie te achterhalen.

Focus op zoekintentie en de kwaliteit van content

De ‘neural matching’ aanpassing van het Google algoritme geeft nog meer gewicht aan kwalitatieve content met hoge relevantie. Google raakt steeds meer bedreven in het filteren van content die weinig toevoegt, het belang van content gericht op de zoekintentie van de bezoeker is daarom van het grootste belang.

De ranking op belangrijke zoekwoorden zal een belangrijke graadmeter blijven voor de prestaties van een website. Het vinden van en focussen op de juiste keywords zal moeten verschuiven van de ‘wat’ vraag naar het uitvinden ‘waarom’ gebruikers naar bepaalde termen zoeken. Daarnaast benadrukt deze algoritme verandering nog maar eens het belang van het on-page optimaliseren door het creëren van lange contentpagina’s waarmee je laat zien dat je een autoriteit bent binnen jouw markt. Het optimaliseren van elke pagina voor één keyword begint inmiddels wat achterhaald te raken.

Bedrijven die zich focussen op het continu produceren van hoogwaardige content zullen een blijvend voordeel houden over hen die dat niet doen. Zolang de algoritmen van Google zich blijven ontwikkelen en zullen verbeteren zal het de zoekmachine ook alleen maar beter worden in het matchen van de meest relevante content met de zoekintentie van de gebruiker. Produceer content die je aan je bezoekers wilt laten zien en Google zal ervoor zorgen dat het ze bereikt, al dan niet door de toepassing van neural matching.

Wil je meer weten over neural matching en hoe je het beste jouw content op het bestaande algoritme van Google kunt aanpassen? Neem contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over!