Zo maak je je website mobiel vriendelijk

Zo maak je je website mobiel vriendelijk Door Maarten op 14 mei 2015

Door de nieuwe update van Google is het nog belangrijker dat je site mobiel vriendelijk is. In het kort betekent dit dat lezers, klanten en prospects geen moeite hoeven doen om de informatie tot zich te nemen. Zo maak je jouw website mobiel vriendelijk(er) en is je kans op een betere positie in de zoekresultaten groter.

Waarom is dit belangrijk?

Om de simpele reden dat Google sites minder goed vindbaar maakt wanneer deze niet mobiel vriendelijk is. Dat betekent dat je een nummer 1 positie wel kunt vergeten. Dit geldt overigens alleen voor mobiel, niet voor desktop. Al zou dit reden genoeg moeten zijn, gezien het toenemende verkeer op mobiel.

Geen responsive site?

Een responsive site is de makkelijkste manier om een mobiel vriendelijke site te krijgen. Hierbij past de weergave zich automatisch aan het apparaat aan, zodat de informatie goed leesbaar blijft.

Test of je site voldoet aan de mobiele eisen

Google geeft in de zoekresultaten aan of je site voldoet aan de mobiel vriendelijke eisen door wel of geen mobielvriendelijk label te laten zien. Zo kijk je of je site mobiel vriendelijk is:

  • Doe de mobiel vriendelijkheid test van Google. Deze test geeft heel specifiek aan wat er aan de site ontbreekt en wat je eraan kunt doen om de site mobiel vriendelijk te maken.
  • Bekijk in Google Webmaster Tools de rapportage over mobiele bruikbaarheid. Dit rapport laat zien welke pagina’s voor problemen zorgen.

Is jouw tekst mobiel vriendelijk?

  1. Is de tekst groot genoeg om te lezen? Een goed leesbare tekst is het liefst 16 pixels groot.
  2. Past de inhoud binnen de breedte van het scherm? Zorg ervoor dat een lezer niet horizontaal hoeft te scrollen.
  3. Zit er voldoende ruimte tussen de links en buttons, zodat ze eenvoudig aangetikt kunnen worden?
  4. Staat de viewport voor mobiel ingesteld?
  5. Zijn de plug-ins compatible?
  6. Heb je geen Flash gebruikt? Dit vertraagd het laden wat op een desktop al irritant is, maar op een mobiel al helemaal.
  7. Kun je persoonsgegevens eenvoudig invullen? Laat overbodige vragen weg, hou de vragen zo kort mogelijk en zet als het kan de optie aan om gegevens automatisch in te vullen.
  8. Kan een klant veilig en simpel betalen?
  9. Zijn de teksten kort en bondig geschreven? Kom snel tot de kern, zodat je de aandacht van de lezer vast blijft houden.

Mocht dit abracadabra zijn, praat dan met je webbouwer of mail naar info@immense.nl. Wij kunnen adviseren en het werk uit handen nemen.