Zoekmachines, is er een alternatief voor Google?

Zoekmachines, is er een alternatief voor Google? Door Maarten op 12 juni 2017

In Nederland zijn we vrijwel niets anders gewend dan Google te gebruiken als we informatie op het net willen zoeken. Ook al knabbelt Bing een beetje aan het marktaandeel van de zoekmachinereus, in ons land zijn de zoekverhoudingen wel duidelijk. Google neemt een dominante positie in, dat geldt overigens voor de meeste landen in Europa. Maar hoe zit dit wereldwijd? Laten we eens kijken naar de alternatieven die voor Google gebruikt worden.

Bing

Ook wel bekend als de zoekmachine van Microsoft, Bing is duidelijk een inhaalslag aan het maken. Wereldwijd worden inmiddels ruim 20% van alle zoekopdrachten via Bing gedaan, een percentage dat gestaag aan het groeien is. De integratie van de Bing Search Bar in de nieuwe Windows 10 versie heeft deze groei een zetje in de rug gegeven. Maar ook de specifiekere targetingmogelijkheden ten opzichte van Google zorgen ervoor dat Bing aan interesse wint onder de zoekmachinegebruiker.

Yahoo

Yahoo is een van de oudere zoekmachines, begonnen in 2003 na de overname van Overture, op dat moment direct een geduchte tegenstander van Google. In Europa is Yahoo vrijwel gemarginaliseerd, in Amerika komt Yahoo niet veel verder meer dan een marktaandeel van slechts 11,7% (april 2017). Waarvan ook wordt aangenomen dat dit voornamelijk alleen nog de ‘oudere’ internetgebruikers zijn.

Sinds oud-Google bestuurder Marissa Meyer als CEO aantrad is er wel veel veranderd. De focus ligt met name op activiteiten buiten de zoekmachine om, met de lancering van tientallen apps tot gevolg. Shoppen, reizen, nieuws, aangevoerd door een nieuwe homepage en logo. Desondanks zal Google toch af en toe over haar schouder moeten kijken, met het opbouwen van een nieuw imago kan Yahoo in de toekomst zomaar weer de geduchte tegenstander van weleer worden op zoekmachinegebied.

DuckDuckGo

Laten we eens een paar zoekmachines noemen die wellicht wat minder in het oog springen. De snelstgroeiende zoekmachine onder de 'kleintjes' is DuckDuckGo. Alleen al vanwege de naam de moeite waard, toch? Ook al is het met een marktaandeel begin 2017 van onder de 1% marginaal te noemen, steeds meer gebruikers weten deze zoekmachine te vinden. Naast de schaarste aan vervelende advertenties is privacy de voornaamste reden voor het gebruik van DuckDuckGo. Je hebt geen gebruikersprofiel nodig en je zoekopdrachten worden niet opgeslagen en geregistreerd. Doordat er geen tracking plaatsvindt blijven de zoekresultaten ook onafhankelijk. In tijden waarop de waarde van jouw privacy zwaar op de proef wordt gesteld zie je dat bedrijven als DuckDuckGo profiteren.

Wolfram Alpha

Nu we het toch hebben over alternatieven voor Google, als je Wolfram Alpha als zoekmachine gebruikt weet je zeker dat je de zoekresultaten alternatief gepresenteerd krijgt. Grafieken, landkaarten, tabellen, de zoekmachine gebruikt allerlei vormen om direct antwoord te geven op jouw zoekopdracht. Het grote verschil is daarmee dat het je niet door wilt verwijzen naar andere websites, het dient om je direct van informatie te voorzien. Vanuit een wetenschappelijke achtergrond gebouwd, Wolfram Alpha is dus met name geschikt om statische gegevens naar boven te halen, zoals geografische cijfers, antwoorden op wiskundige formules of economische vraagstukken.

IxQuick

Een andere zoekmachine die profiteert van de gevoeligheden rondom het onderwerp privacy is IxQuick, beter gezegd StartPage by IxQuick. Begin 2016 zijn StartPage en IxQuick samengegaan om de privacy van hun zoekmachine nog beter te waarborgen. Deze meta-zoekmachine maakt voor het weergeven van de zoekresultaten gebruik van andere zoekmachines. Door de privacygarantie waarmee StartPage werkt zal (volgens het bedrijf dan) geen persoonlijke informatie en zoekgedrag verzameld en doorgegeven worden richting derden als Google. De vraag is natuurlijk wel of dit in de praktijk ook écht zo is, maar dat is wellicht voer voor een volgend blog.

Er zijn nog veel meer kleine zoekmachines te noemen, elk weer voorzien van net een ander randje. Begonnen met de ambitie om de strijd met Google aan te gaan verdwijnen de meeste echter weer in de anonimiteit. Vanwege de ontwikkelingen en de bezorgdheid die veel internetgebruikers momenteel ervaren zijn dit volgens ons de belangrijkste zoekmachines van het moment. Wil je meer weten over het inzetten van andere zoekmachines als Bing voor online advertising doeleinden? Neem contact op met Immense, we vertellen je er graag meer over!