Zoekwoord kiezen? Vermijd deze veelgemaakte fouten

Door Maarten op 18 december 2014

Zoekwoorden gebruik je om producten of diensten beter vindbaar te maken in Google. Dit door in je teksten of online advertenties rekening te houden met de juiste zoekwoorden en zoekwoordcombinaties. Kies je voor het juiste zoekwoord, dan kun je ervoor zorgen dat je bezoekers wint. Hoe kom je erachter wat voor jou het beste zoekwoord is? Door onderzoek! Zorg alleen wel dat je deze veelgemaakt fouten vermijdt.

1. Geen verkeer

Alleen omdat een zoekwoord goed past bij het onderwerp van je pagina, betekent nog niet dat er ook daadwerkelijk mensen op zoeken. Zonder zoekopdrachten, geen verkeer. Met de zoekwoordenplanner van Google kun je inschatten hoeveel zoekverkeer een zoekwoord kan behalen. 

2. Teveel concurrentie

Een zoekwoord dat veel concurrentie heeft is automatisch ook moeilijker te verslaan in rankingpositie. Zeker als je concurrentie een groot bedrijf als Bol.com betreft. Kies dan liever voor een zoekwoord of combinatie met minder concurrentie.

3. Niet specifiek genoeg

Algemene woorden leveren teveel zoekresultaten op. De kans is klein dat jouw website op de eerste pagina naar voren komt. En daarbij is de kans ook klein dat het een potentiele klant is. Je wilt immers enkel mensen trekken die zoeken wat jij te bieden hebt. Veel mensen zoeken ook niet op algemene woorden als tips of broek, maar maken de zoektocht specifieker. ‘Tips voor meer website bezoekers’ bijvoorbeeld. 

4. Alleen maar vakjargon

Niet iedereen kent de juiste vaktermen en zal hier dan ook niet op zoeken. Dit betekent niet dat je nooit vakjargon mag gebruiken. Verwerk daarnaast ook de zoekopdrachten van bezoekers die deze termen niet kennen in je content of advertentie. Zo bereik je beide groepen.

5. Hetzelfde zoekwoord

Een zoekwoord kun je maar voor 1 pagina of advertentie gebruiken. Het heeft dus geen zin om je hele website op 1 zoekwoord aan te passen. De zoekmachine weet dan niet welke pagina het meest relevant is, waardoor je als het ware met je eigen pagina's concurreert. Probeer voor elke pagina een andere zoekwoordencombinatie te kiezen. Heb je hier moeite mee? Dan lijken je pagina’s misschien wel teveel op elkaar.

6. Niet relevant

Het zoekwoord dat je gebruikt voor je advertentie moet wel relevant zijn voor je website. Gebruik geen zoekwoorden enkel omdat ze veel zoekverkeer opleveren, maar stem ze af op je doelgroep. Een webshop die schoenen verkoopt heeft niks aan bezoekers die zoeken naar een nieuwe jas. Dit zorgt misschien voor meer bezoekers, maar niet voor meer klanten. Een hoog bouncepercentage kan bovendien juist nadelig zijn voor je ranking.

Twijfel jij of je wel de juiste zoekwoorden uitgezocht hebt?

Heb je moeite om een zoekwoordenonderzoek uit te voeren?

Schakel onze hulp in!

Klanten die bij ons een SEA campagne afnemen of SEO teksten laten schrijven, krijgen hier een gratis zoekwoordenonderzoek bij! Mail nu naar info@immense.nl