Zorg voor meer conversies met Instagram Shopping

Zorg voor meer conversies met Instagram Shopping Door Maarten op 08 november 2016

Het gonsde al langer rond in Social Media land, maar het is nu écht officieel, Instagram Shopping zal binnenkort een feit zijn! Instagram biedt bedrijven al interessante commerciële mogelijkheden met Instagram Advertising en Instagram Business, de verwachting is echter dat Instagram Shopping een flinke boost zal geven aan het aantal adverteerders dat via Instagram haar producten zal gaan promoten. Wat is er allemaal mogelijk?

Doorlinken via Instagram

Op dit moment zijn de mogelijkheden om via Instagram producten te promoten nog vrij beperkt. Het kan wel, maar gebeurt vaak nog met een omweg. Denk bijvoorbeeld aan ‘kunstmatige’ toevoegingen in Instagram posts zoals het vermelden van hashtags die duidelijk moeten maken dat je het product ook kan aanschaffen via de webshop van de adverteerder. Niet de meest fancy manier en daarnaast is de kans natuurlijk aanwezig dat je als adverteerder, door het gebrek aan een directe doorlink, de aandacht van de consument verliest gedurende het aankoopproces. Doorlinken naar een algemene bio of bedrijfspagina is ook een mogelijkheid, maar ook dit is weer een extra schakel waarvan je moet hopen dat de consument deze accepteert. Met het gebruik van directe doorlinks naar de webshop moet Instagram Shopping deze schakels allemaal wegnemen en het aankoopproces flink versnellen.

Volledige focus op mobiel

Door het tonen van een productfoto met daarbij de mogelijkheid om direct door te linken naar de webshop wordt Instagram een erg interessant medium om producten te verkopen. De features en het bereik zijn immers al aanwezig om je doelgroep optimaal te benaderen. En aangezien de trend zich nog steeds ontwikkelt naar een aankoopproces dat meer en meer via mobiel verloopt zal Instagram Shopping één van belangrijkste advertising platforms voor E-commerce bedrijven worden. Om een aantal features te noemen die met name erg goed aansluiten bij mobiel gebruik van Instagram Shopping:

  • In de nieuwe Instagram Shopping omgeving kan je met de ‘Tap to view Products’ button eenvoudig de producten taggen die in de commerciële post onder de aandacht worden gebracht. Wanneer je vervolgens op de tag klikt zal je meer info over het betreffende product te zien krijgen.
  • Naast de productinfo zal je hier ook een ‘Shop Now’ button tegenkomen, waarmee je direct naar de webshop van de betreffende adverteerder wordt doorgelinkt. Interessant is het feit dat je daarmee buiten de Instagram omgeving terechtkomt, in tegenstelling tot moederbedrijf Facebook, waarbij je vrijwel uitsluitend aankopen kan doen binnen de Facebook pagina van de adverteerder zelf.

Instagram Shopping mogelijkheden

Wanneer kan je met Instagram Shopping aan de slag?

Op dit moment worden de features en mogelijkheden van Instagram Shopping volop getest door een aantal vooraanstaande Amerikaanse retailers als Levi’s en Macy’s. Het is nog niet helemaal duidelijk hoe lang deze test zal duren, maar de verwachting is dat Instagram Shopping nog dit jaar voor het grote publiek toegankelijk zal zijn. Wellicht nog net op tijd om jouw kerstaanbiedingen via Instagram onder de aandacht te brengen. We houden je via dit blog uiteraard op de hoogte wanneer je je producten via Instagram Shopping actief kan gaan promoten.

Wil je naast Instagram Shopping meer weten over de mogelijkheden van social media advertising? Neem dan contact op met Immense via 020-7372421, we vertellen je er graag meer over.