Blond Amsterdam

Warehouse Management System

Blond Amsterdam

Over Blond Amsterdam

Blond Amsterdam opende haar deuren in 2001 met een klein atelier alias winkeltje aan de Spuistraat. Eigenaressen Femque van Geffen en Janneke Dröge hebben een doel: zij willen mensen blij maken. Alle illustraties ontwerpen Femque en Janneke zelf, tegenover elkaar aan tafel in hun atelier. Zij werken met liefde en heel veel plezier. Wereldwijd herken je inmiddels hun touch of Blond. De blozende, kleurrijke stijl. Met rake tekstjes. En altijd een twist. Aanvankelijk verschenen de illustraties alleen op serviezen.

Inmiddels is Blond veel breder. Met vrolijke wenskaarten, schoolspullen, blikken, thee, schorten, pannenlappen, T-shirts, dekbedovertrekken en nog veel meer. Allemaal cadeaus waar je blij van wordt. Te bestellen in de winkel zelf en via de webshop, zowel voor particulieren als retailers.

Warehousing in een digitale wereld

Met de uitbreiding van het assortiment, klanten en scope van landen waar de producten van Blond Amsterdam verkocht worden is een feilloze flow van order tot aflevering essentieel om succesvol te zijn. Blond Amsterdam Immense gevraagd om voor hen een op maat gemaakt Warehouse Management Systeem (WMS) te ontwikkelen. De bouw van het nieuwe Warehouse Management Systeem viel samen met de fysieke bouw van een nieuwe opslaglocatie voor de producten van Blond Amsterdam. Centraal stond daarbij ook de koppeling tussen de webshop, het voorraadbeheer en het WMS met een optimaal goederenbeheer als resultaat.

Bouwen op efficiency

Het warehouse traject

Het voor Blond Amsterdam nieuw ontwikkelde WMS is gebaseerd op 4 stappen in het fulfilmentproces:

  • Goods received
  • Put away
  • Replanishment
  • Order picking

Bestelde producten worden in China geproduceerd, komen per container naar Nederland. Op het moment dat er goederen binnenkomen start het warehousing traject. Een inkooporder bij Blond Amsterdam wordt gekoppeld aan Navision en het WMS. Navision voor voorraadbeheer, WMS voor registratie van goederen en goederenbewegingen.

In het magazijn worden niet alleen producten opgeslagen die besteld zijn via de Blond Amsterdam site en opgehaald worden door Post NL, maar ook via andere kanalen als Bol.com. Een efficiënte inrichting van het magazijn is van belang voor een optimale uitlevering van de producten, het WMS is van belang voor de hele logistieke keten van Blond Amsterdam producten.

Magazijnbeheer

Of het nou gaat om bulkgoederen of slechts enkele pallets, een goed werkend WMS helpt het beheer van het Blond Amsterdam magazijn op meerdere manieren:

  • Elke beweging van de voorraad wordt met het WMS goed bijgehouden, het draagt bij aan een feilloos voorraadbeheer.
  • Er wordt gebruik gemaakt van barcode scanners die QR codes van producten scannen. Een goede controle om te checken of er genoeg producten op voorraad zijn/te weinig producten zijn geleverd.
  • Het WMS draagt niet alleen bij aan een controle van de totale voorraad (stock counting), voorraadbeheer op specifieke locaties in het magazijn kunnen makkelijker worden bijgehouden (wall to wall counting).
  • Last but not least, het WMS helpt bij het optimaal inrichten van het magazijn, zodat er een optimale flow van fysieke productverschuivingen plaatsvindt.

Procesoptimalisatie als doel

Het Warehouse Management System zelf was technisch probleemloos te bouwen. De uitdaging was meer om het volledige proces helder te krijgen van bestelling tot levering en vervolgens deze orderflow feilloos in het WMS te verwerken.

Het grote voordeel van het maatwerk gebouwde WMS is dat er uitzonderingen ingebouwd kunnen worden. Order picking en handmatig scannen van de bestelde producten gebeurde in de eerste versie van het WMS op basis van een vaste magazijnindeling. Vanuit Blond Amsterdam bleek er behoefte te zijn om het magazijn zelfstandig te kunnen herinrichten, indien gewenst. Die mogelijkheden zijn in een volgende versie geïntegreerd.